Eliaden er delt inn i to haller. I hovedhallen holder de fleste utstilleren fra elektrobransjen til. I underetasjen er automatiseringsbransjen plassert. Selv om det totale besøkstallet gikk ned med 42 prosent de første to dagene fra 10818 til 6221, er de fleste leverandørene i hovedhallen fornøyde med responsen.
Men i underetasjen murrer automatiseringsleverandøren og truer med å trekke seg fra messen. Kritikken er massiv og entydig.
- Hvis arrangementet ikke gjør store endringer i opplegget, kommer vi ikke til å delta flere ganger, sier Uwe Küppers, administrerende direktør for Wonderware Scandinavia. Han mener at de ikke treffer de kundene de ønsker i et miljø som legger størst vekt på kabler, brytere og kontakter. Tyskeren Küppers har tidligere vært sterkt involvert i utviklingen av Hannovermessen, og oppfordrer Eliaden-arrangørene til å ta ham med på råd.
Den trofaste Eliaden-utstilleren Kongsberg Simrad vil også vurdere om de skal fortsette å stille ut på messen flere ganger eller velge andre arrangement i stedet.
- Det er ganske lunkent her nede i kjelleren, mens det ser ut til å være livlig oppe i hall 1. Vi har hatt klart dårligere besøk enn tidligere år. Det er ikke så stor stas å være her som før, sier selskapets markedssjef Trond B. Jakobsen til TU.
Utstillerne setter fingeren på flere forhold som er lite tilfredstillende, men legger særlig vekt på mangelfull merking.
- Automatiseringshallen er bare merket med NM i automatisering. Besøkerne må lete for å finne inngangen. Jeg har truffet kunder av oss oppe i hovedhallen som ikke var klar over at det var noen nede også. Dessuten har kjellerhallen preg av en lagerhall. Det er altfor dårlig i en såpass ny messe, sier Morten Andresen fra Cardiac. Heller ikke Andersen er sikker på om han kommer til å deltas flere ganger på Eliaden.
Harald Myhre fra Ingeniør Ivar Pettersen forteller at selskapet tidligere har fått omlag 50 ledetråder per dag på Eliaden. I år har selskapet fått kun en ledetråd som kan lede til salg i løpet av de to første dagene.
Problemene gir vann på mølla for Elaiden-kritikerne i automatiseringsbransjen. Mange utstillere hoppet av allerede før årets messe.
- Utfordringen er å gjøre Eliaden ekstra bra i år, slik at de som ikke er her kommer tilbake neste gang, sa automatiseringsbransjens representant i Eliadens prosjektgruppe for utstilling, Jacob Borchenius, til Teknisk Ukeblad før messen åpnet. Han mente også at de utstillerne som manglet neppe ville virke inn på besøkstallet.
-Jeg tror ikke de som ønsker å besøke automatiseringshallen har problemer med å finne fram. Det blir annonsert flere ganger daglig over høyttaleranlegget at det er en utstillingshall nede også, sier han. Men noen god forklaring på den dårlige responsen har han ikke.