Baneservice hadde gjort seg skyldig i meget alvorlige brudd på sikkerhetsbestemmelsene.
Sikkerhetssertifikatene, klasse A og B, som det statseide selskapet ble tildelt i april i fjor røk derfor allerede ved første revisjon. Tillatelsene Baneservice hadde fått gjaldt transport av gods på jernbanenettet.
Mange paragrafer
I den 20 sier lange rapporten kommer det frem en lang liste over sviktende og manglende rutiner. Til sammen er det registrert 24 avvik.
Det er funnet 13 brudd i fem paragrafer i Sikkerhetsforskriften. I Varslings- og rapporteringsforskriften er det funnet sju brudd på fire paragrafer. I Opplæringsforskriften er det fire brudd på like mange paragrafer.
Sist er det et brudd på Autorisasjonsparagrafen.
De verste bruddene
- Under avsnittet hovedkonklusjon er de verste bruddene listet opp:
- Sikkerhetsstyringssystemet er i begrenset grad kjent og etterlevd.
- Det er mangelfull oversikt over når Baneservice AS opptrer som egen trafikkutøver.
- Behandling av avvik, jernbanehendelser og alvorlige jernbanehendelser er svært mangelfull.
- Det er svært begrenset styring av leverandører av sikkerhetsmessig betydning.
- Det er alvorlige mangler i vedlikeholdsstyringen.
- Det er alvorlige mangler knyttet til opplæring og kompetansestyring.
Kan være mer
Jernbanetilsynet advarer i sin rapport om at det kan være ytterligere feil og mangler i måten Baneservice håndterer sikkerheten på. I rapporten heter det at: "Revisjonen er basert på stikkprøver. Det er således ikke sikkert at alle regelverksbrudd er avdekket. Rapporten bør leses med dette i minne."
Et annet sted skriver Jernbanetilsynet at: "Sikkerhetsstyringssystemet som anvendes i Baneservice AS sin virksomhet som egen trafikkutøver har innflytelse på aktiviteter der BS er leverandør til andre jernbanevirksomheter. Dette medfører at det er grunn til å stille spørsmål ved om disse aktivitetene styres på tilfredsstillende måte hva gjelder trafikksikkerhet."
Uvanlig mange brudd
Når et selskap tildeles sertifikater blir det automatisk varslet om at Jenbanetilsynet vil gjennomføre en revisjon i løpet av tre til ni måneder. Det var en slik rutinemessig og varslet revisjon som ble foretatt i november i fjor, forteller direktør Erik Ø. Johnsen i Jernbanetilsynet.
– Var det uvanlig mange brudd dere fant?
– Ja. Dette var uvanlig. Det var på ingen måte tilfredsstillende. På visse områder var det umiddelbar sikkerhetsrisiko, sier Johnsen.
Ekstern hjelp
Lars Skålnes, administrerende direktør i Baneservice sier at i tillegg til egen innsats har selskapet også tatt inn ekstern hjelp for å få orden på sikkerheten. Skålnes regner med at han kan sende søknad om å få sertifikatene tilbake i løpet av mars måned.
– Er det systemene deres som ikke har vært gode nok, eller er det gode systemer som ikke har vært fulgt opp?
– Med så mange feil er det nok begge deler, sier Skålnes.
I løpet av 2009 fikk også det svenske selskapet Peterson Rail AB trukket sine sertifikater tilbake. Selskapet har siden dokumentert at forholdene er bedret, og fått tilbake sertifikantene.