Baneservice hadde gjort seg skyldig i meget alvorlige brudd på sikkerhetsbestemmelsene.
Sikkerhetssertifikatene, klasse A og B, som det statseide selskapet ble tildelt i april i fjor røk derfor allerede ved første revisjon. Tillatelsene Baneservice hadde fått gjaldt transport av gods på jernbanenettet.
Mange paragrafer
I den 20 sier lange rapporten kommer det frem en lang liste over sviktende og manglende rutiner. Til sammen er det registrert 24 avvik.
Det er funnet 13 brudd i fem paragrafer i Sikkerhetsforskriften. I Varslings- og rapporteringsforskriften er det funnet sju brudd på fire paragrafer. I Opplæringsforskriften er det fire brudd på like mange paragrafer.
Sist er det et brudd på Autorisasjonsparagrafen.
De verste bruddene
- Under avsnittet hovedkonklusjon er de verste bruddene listet opp:
- Sikkerhetsstyringssystemet er i begrenset grad kjent og etterlevd.
- Det er mangelfull oversikt over når Baneservice AS opptrer som egen trafikkutøver.
- Behandling av avvik, jernbanehendelser og alvorlige jernbanehendelser er svært mangelfull.
- Det er svært begrenset styring av leverandører av sikkerhetsmessig betydning.
- Det er alvorlige mangler i vedlikeholdsstyringen.
- Det er alvorlige mangler knyttet til opplæring og kompetansestyring.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Kan være mer
Jernbanetilsynet advarer i sin rapport om at det kan være ytterligere feil og mangler i måten Baneservice håndterer sikkerheten på. I rapporten heter det at: "Revisjonen er basert på stikkprøver. Det er således ikke sikkert at alle regelverksbrudd er avdekket. Rapporten bør leses med dette i minne."
Et annet sted skriver Jernbanetilsynet at: "Sikkerhetsstyringssystemet som anvendes i Baneservice AS sin virksomhet som egen trafikkutøver har innflytelse på aktiviteter der BS er leverandør til andre jernbanevirksomheter. Dette medfører at det er grunn til å stille spørsmål ved om disse aktivitetene styres på tilfredsstillende måte hva gjelder trafikksikkerhet."
![Uvanlig mange brudd UVANLIG: Direktør Erik Ø. Johnsen i Jernbanetilsynet sier det er uvanlig med så mange og så alvorlige brudd på forskriftene som Baneservice har gjort seg skyldig i.](https://images.gfx.no/580x/1768/1768419/Erik%2520%25C3%2598.%2520Johnsen1%25201001221342.jpg)
Uvanlig mange brudd
Når et selskap tildeles sertifikater blir det automatisk varslet om at Jenbanetilsynet vil gjennomføre en revisjon i løpet av tre til ni måneder. Det var en slik rutinemessig og varslet revisjon som ble foretatt i november i fjor, forteller direktør Erik Ø. Johnsen i Jernbanetilsynet.
– Var det uvanlig mange brudd dere fant?
– Ja. Dette var uvanlig. Det var på ingen måte tilfredsstillende. På visse områder var det umiddelbar sikkerhetsrisiko, sier Johnsen.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
Ekstern hjelp
Lars Skålnes, administrerende direktør i Baneservice sier at i tillegg til egen innsats har selskapet også tatt inn ekstern hjelp for å få orden på sikkerheten. Skålnes regner med at han kan sende søknad om å få sertifikatene tilbake i løpet av mars måned.
– Er det systemene deres som ikke har vært gode nok, eller er det gode systemer som ikke har vært fulgt opp?
– Med så mange feil er det nok begge deler, sier Skålnes.
I løpet av 2009 fikk også det svenske selskapet Peterson Rail AB trukket sine sertifikater tilbake. Selskapet har siden dokumentert at forholdene er bedret, og fått tilbake sertifikantene.