For første gang faller omsetningen for mobiltelefoni. Den kraftige veksten for mobilt bredbånd sørger imidlertid for at omsetningen for mobilsektoren samlet sett øker, viser en rapport fra Post- og teletilsynet (PT).
Les hele rapporten ” Det norske markedet for elektroniske kommunikasjonstjenester første halvår 2009 ”.
Ned 50 mill
Første halvår 2009 omsatte mobiltelefonimarkedet for 7,6 milliarder kroner. Dette er 50 millioner kroner mindre enn i samme periode i fjor.
Omsetningen for tidstaksert trafikk ble betydelig redusert, og det samme gjelder for sms.
Abonnementsinntektene økte, men altså ikke nok til å jevne ut reduksjonen i ”vanlig” trafikkomsetning. Dette kan tyde på at flere forbrukere nå velger ”alt inkludert”-abonnementer, skriver PT.
Enorm vekst
Omsetningen for mobilt bredbånd var om lag 339 millioner kroner første halvår 2009, som betyr en vekst på 76 prosent fra første halvår 2008.
Samtidig som inntektene har gått ned, har mobiltrafikken fortsatt å øke.
MMS ikke pop
Første halvår brukte vi mobilen åtte prosent mer enn samme periode i 2008, og denne veksten er fem prosentpoeng lavere enn i årsperioden før. Både sms og tale øker, men fremdeles er ikke MMS en populær tjeneste blant forbrukerne i Norge.
Hver abonnent snakker i gjennomsnitt 180 minutter hver, og sender 102 sms-er hver måned.
Flater ut
Markedet for bredbåndstelefoni har nå flatet ut, og veksten i nye abonnementer i første halvår klarer ikke å veie opp for nedgangen i tradisjonell fasttelefoni.
940.000 av landets om lag 2,2 millioner husstander har nå tradisjonell fasttelefoni, og antallet har vært synkende helt siden 1996. Siste 12 måneder har antallet sunket med 108.000.
50.000 har sagt opp dsl
Reduksjonen i antall bredbåndsabonnement over xDSL faller, og på ett år har 50.000 kunder sagt opp sitt abonnement. Antallet abonnementer er dermed tilbake på nivå med første halvår 2007.
For Internett over kabel-TV er situasjonen helt motsatt, og siste tolv måneder har antall nye abonnementer økt med over 90.000, etter vekst på ca. 70.000 året før.
365.000 kunder har nå Internettabonnement via kabel.
Fler på fiber
Bredbånd over fiber viser også solid vekst: Opp 45.000 til 165.000 kunder på ett år. Totalt er veksten i bredbåndsmarkedet 91.000 abonnement fra første halvår 2008 til første halvår 2009.
Nær syv av ti husstander har nå tatt i bruk fast bredbånd. I tillegg har over 200.000 privatkunder kjøpt abonnement på mobilt bredbånd.
Det er mer enn 50.000 flere privatkunder med mobilt bredbånd enn med fiber.