Det er godt nytt for de som ser frem til TV på mobilen uten å måtte betale svindyr mobiltakst.
Begge parter er aktive i den pågående standardiseringen og teknologiutviklingen for å skape en forbedret brukeropplevelse av mobil TV.
Også andre terminalprodusenter slutter seg til DVB-H standarden (Digital Video Broadcast – Handheld).
Det vil sikre forbrukerne tilgang til mange nye typer innhold på mobiltelefonen. Flere pilotprosjekter vil se dagens lys allerede i inneværende år.
Vekstområde
– Sony Ericsson tror at mobil-TV vil være et sentralt vekstområde for mobilindustrien, i form av mobiltelefoner, applikasjoner, innhold og tjenester. Med vår unike bakgrunn innen telekommunikasjon og audiovisuell teknologi, er vi i en ideell posisjon til å dra fordel av disse nye og spennende forretningsmulighetene, sier Mats Lindof hos Sony Ericsson.
– Vi tror DVB-H vil være en av hovedteknologiene som vil drive markedet for mobil TV i fremtiden.
– Tilgjengeligheten av terminaler som støtter DVB-H er kritisk for å åpne opp massemarkedet for kringkasting av mobil-TV, sier Johan Rosenlind, underholdningssjef, Nokia Multimedia Norden.
– Vi er fornøyd med at retningslinjene for implementering av OAI som vi publiserte i august 2005, kan virke som et utgangspunkt for videre utvikling. Vi er sikre på at DVB-H vil være den teknologien som vil gi den beste TV-opplevelsen på mobile enheter, sier han.
Åpner for nye muligheter
DVB-H teknologien kompletterer operatørenes eksisterende nettverk, og optimaliserer kapasitet og kvalitet.
Den gir brukerne mulighet til å oppleve høykvalitets TV-innhold over det digitale bakkenettet, samt å ringe og surfe på Internett med en og samme enhet.
Opp til 50 TV kanaler kan bli tilgjengelig til en lav kostnad, over ett nettverk.
Kringkasting av mobil TV vil åpne nye forretningsmuligheter for operatører, innholdsleverandører og TV-selskaper, aktører innen infrastruktur og mobilprodusenter i tillegg til teknologiutviklere.
Omfattende pilottester av mobile TV-sendinger er i gang over hele verden, og involverer ledende kringkastere, mobiloperatører distributører av kringkastingsprogram og mobilprodusenter.
Responsen så langt har vært lovende. Eksempelvis viser ferske kvartalsresultatene fra Oxford Mobile TV Trial viste at det er en tydelig etterspørsel etter tjenesten blant forbrukere, og at 83% av deltakerne i piloten er fornøyd med tjenesten.