Forutsetningen er at de velger de riktige offensive tjenestestrategier og de rette innholdsleverandører, mener Ilkka Pukkila, ansvarlig for markedsføring av tredje generasjons mobiltelefonsystemer hos Nokia.
– Løsningen ligger i økt Arpu, sier Pukkila. Altså økt gjennomsnittlig inntekt pr. bruker – Average Revenue Per User (arpu).
Tildeling av fire norske lisenser for UMTS er nær forestående. Mange stiller seg tvilende til lønnsomheten i disse utbyggingene, særlig for de aktørene som ikke allerede er i markedet. Men en fordel har i alle fall søkerne i Norge i forhold til mange andre land; de behøver ikke ut med skyhøye startkostnader i form av auksjonsavgifter.
Utstyrsleverandørene er ikke blant skeptikerne. De er nærmest programforpliktet til å tro på lønnsomhet for alle de nye aktørene. Pukkila er en av optimistene.
Smart radio
– De nye mobilnettene vil ha større kapasitet, og dermed relativt lavere kostnader. I dette bildet vil Nokia også være bidragsyter, blant annet med vårt Smart Radio (SMR) konsept som øker kapasiteten med opp til 75 prosent, mens antallet basestasjoner kan reduseres med rundt 30 prosent, sier Pukkila.
Pålitelighet og gode sikkerhetsrutiner vil også bidra til trafikkøkning i neste generasjon mobilnett. Ved konstant påkobling, som blir tilfelle når UMTS er på lufta, blir avbrudd mer synlige. Dessuten vil mange nye tjenester være langt mindre feiltolerante enn dagens tjenester.
– Internett har vist oss at brukerne stiller store krav til sikkerhet ved for eksempel betalingstransaksjoner. IPv6 (neste versjon Internett protokoll) med tilhørende sikkerhetsprotokoller vil derfor være avgjørende for utviklingen. Vi trenger dessuten IPv6 på grunn av det stadig økende behovet for nye IP-adresser, sier Pukkila.
Inntektsgeneratorer
– Finnene bruker årlig ca. 16 euro på postkort. Dersom 35 prosent av disse blir sendt via UMTS-telefonen, betyr det 6 euro inntektsøkning pr. mobilbruker, sier Pukkila.
Han trekker frem flere eksempler: Nedlasting av musikk på Internett ventes å ligge på 1,2 milliarder euro i 2003, økende til 12 milliarder i 2010. Dersom brukerne tar 1/3 av trafikken over mobilen, betyr det én euro økt inntekt pr. bruker i 2003, fem euro i 2006 og 14 euro i 2010.
Pukkila nevner på samme måte pengespill og annonsering som kan øke inntekt pr. bruker med henholdsvis 11 og fire euro. Han presiserer at talleksemplene er tenkte scenarier hvor flere forutsetninger må oppfylles. Men det viser klart at det ligger mange nye store inntektskilder i mobilnettene.
Ikke minst viktig er nye typer bilkommunikasjon. En undersøkelse viser at i Tyskland vil hver annen bil ha slike installasjoner i en eller annen form allerede i 2004. Dersom folk er villige til å betale 25 euro i måneden for en slik pakke, og dersom 70 prosent av pakkene leveres av mobilopertører og halvparten av inntektene går til operatøren, betyr det hele 150 euro merinntekt pr bruker.