Mobiltelefonieventyret i Japan fortsetter og Norge kan ha mye å lære. Pr. 1. mai i år hadde Japan cirka 52,2 millioner mobiltelefonabonnenter. Medregnet de cirka 5,8 millioner abonnentene på PHS; en DECT-liknende tjeneste, har landet til sammen 59 millioner abonnenter.
Fra 1. mars til 1. mai var abonnenttilveksten cirka 2,4 millioner. Med en befolkning på 126 millioner betyr dette at over 50 prosent av Japans befolkning vil være brukere av mobiltelefoni i løpet av august i år.
Enorm vekst
Bare 16 måneder etter introduksjonen av NTT DoCoMos iMode-tjeneste, har dette Japans svar på WAP fått 7,3 millioner abonnenter. I tillegg har cdmaOne’s EZ Web/access-tjenester 5,2 millioner abonnenter. J-phones J-Skyweb-tjeneste har én million abonnenter – bare fem måneder etter introduksjonen. Dermed har mer enn 13,5 millioner japanere tilgang til e-post og Internett fra sin mobiltelefon.
Ministry of Post and Telecommunication bekrefter tallene og opplyser at ti millioner av Japans cirka 30 millioner Internett-brukere bruker Internett ved hjelp av sin mobiltelefon. Tilveksten er enorm. iMode får 800.000 nye abonnenter pr. måned, tett fulgt av cdmaOne med 400.000 og J-phone med 200.000. Dette betyr at Japan har en månedlig tilvekst på 1,4 millioner abonnenter til sine nye mobiltjenester.
Allerede i april/mai 2001 lanserer NTT DoCoMo sitt tredje generasjons system IMT 2000, basert på W-CDMA-teknologi. Det vil blant annet gi nedlastingshastigheter mellom 144 og 384 kbit/s og bedre muligheter for overføring av lyd, bilde og video.
Ulik respons
I Norge ble WAP-telefonen lansert med brask og bram i fjor høst, men dagspressen omtaler den allerede nå som «Vårslapp WAP». Hva er årsakene til at nordmenn og japanere reagerer så forskjellig på å ta i bruk såvidt like nye mobiltjenester?
Suksessen til iMode kjennetegnes ved de fire elementene innhold, håndsett, plattform og sluttbruker: AD Kei-ichi Enoki i NTT DoCoMo begrunner suksessen med at iMode tar utgangspunkt i omtrent vanlig HTML-format. Det gjør det enkelt for innholdsleverandørene å tilpasse sine eksisterende HTML-sider for gjennomsyn via iMode. Helt fra starten har man ønsket å etablere en vinn-vinn-situasjon – der innholdsleverandørene får utvidet sine forretnings- og kundeområder og NTT DoCOMo tjener penger på datatrafikken.
Nøkkelen til enhver mobil online-tjeneste er innhold. Gjennom samarbeid med 67 alliansepartnere hadde iMode tilstrekkelig innhold fra introduksjonstidspunktet. I dag har iMode 78 søkemotorer, 482 alliansepartnere og tilgang til cirka 12.000 frivillig iMode-tilpassede Internett-sider.
Internett assosieres med PC og kompleksitet. iMode har fokusert mobiltelefoni og ikke Internett. Det er bare en ekstra applikasjon på telefonen, som dog har åpen gateway mot Internett.
Enormt utvalg
Håndsettene er små, lette og enkle å bruke. Utvalget er enormt med spennende pastellfarger for jentene og kraftig subsidierte priser. Likevel oppfattes ikke mobiltelefonen som en Internett-terminal. Små håndholdte terminaler knyttes til mobiltelefonen hvis man ønsker mer avansert bruk.
NTT har hatt et landsdekkende PDC-pakkenett siden 1997. Gjennom å benytte dette til iMode, har man spart seg for enorme infrastrukturkostnader.
Sluttbrukers fordeler er kommunisert enkelt og forståelig – uten bruk av tekniske uttrykk som; "Sjekk ut de hyppeste spisestedene i Tokyo fra din telefon», «send e-post til dine venner uten å måtte kjøpe en ny PC», og «bruk telefonen for å bestille billetter til Santana-konserten!».
For de som ønsker å vite mer om det som skjer i Japan, kan vi vise til eget foredrag på Studiemøtet på Rica Park Hotel i Sandefjord den 23. juni. For øvrig arrangerer Eksportrådet studieturen «Wireless Society» til Japan 9.–13. oktober. Ønsker du mer informasjon, kontakt Anne Lise Cederkvist på telefon 22926300.