På Tesla Battery Day i slutten av september viste Elon Musk blant annet fram de nye battericellene selskapet jobber med.
Større celler på 46 x 80 millimeter (kalt 4680-celler) med en «tabless» design skal sørge for fem ganger økning i energimengde og seks ganger økning i effekt sammenliknet med dagens celler på 21 x 70 millimeter. Endringen skal alene gi 16 prosent økning i rekkevidde, ifølge Tesla-sjef Musk.
Nylig twitret samme mann at selskapets kommende Gigafactory i Grünheide utenfor Berlin i Tyskland vil bruke 4680-cellene.
Berlin-fabrikken vil fra starten av produsere europeiske Model Y.
Berlin-fabrikken blir teststed for ny teknologi
Meldingen er et svar til bloggen Whole Mars, og Musk skriver også at den europeiske fabrikken vil bygge inn batteriet som en bærende del av chassiset. På selskapets batteridag forklarte Musk at denne endringen vil bidra til å gjøre bilene stivere.
I tillegg skriver Musk at chassiet foran og bak vil støpes i én del. I dag støper Tesla bakdelen av chassiset på Model Y i én del ved fabrikken i Fremont.
Meldingen gjør at det er naturlig å tenke at Model Y kommer til Norge med den nye teknologien. I april twitret Musk at europeiske Model Y-kunder vil få bil produsert i Gigafactory Berlin:
Men betyr det at de første norske Model Y-kundene kan forvente biler med de nevnte nyvinningene?
Det er kanskje litt optimistisk, med tanke på at Musk på Battery Day anslo at de først om ett år vil komme opp på ti GWh produksjonskapasitet på pilotanlegget i USA.
Ifølge bestillingssidene forventer Tesla at produksjonen av Model Y for det norske markedet vil begynne «tidlig i 2021».
Selskapet har heller ikke innlemmet batteriproduksjon i søknadsdokumentene for den nye fabrikken, skriver blant andre tyske Tagesspiegel, men Tesla har flere ganger understreket at de har planer om å produsere batterier her.
Det kan bety at de første eksemplarene av bilen vil komme til Norge med 2170-celler, og at kun de senere modellene vil ha 4680-celler. Tesla er kjent for hyppige endringer i bilproduksjonen.
Lover Musk mindre enn han vet Tesla kan levere?
Tesla trenger ikke starte med 2170-celleproduksjon i Gigafactory Berlin. Bilprodusenten har en modulbasert tilnærming til produksjonen av bilene sine. Dermed kan batteripakkene bestående av 2170-celler teoretisk sett lages i USA, for å så bli sendt til Europa for sammenstilling av bilen. Litt kronglete, men det kan tenkes å være en løsning i en mellomperiode.
På den annen side kan man tolke Twitter-meldingene som at Tesla har kommet lenger i utviklingen av 4680-cellene enn Musk ville fortelle på Battery Day, og at de egentlig er klare til å produsere dem i Gigafactory Berlin fra tidlig neste år.
Det er trolig den tolkningen bloggen Whole Mars hadde av Musks twitter-svar, da de repliserte med å anklage Musk for å med vilje gi pessimistiske tidsangivelser, noe som vil gi selskapet muligheten til å overraske positivt dersom nyvinningene kommer raskere enn annonsert.
Musk advarer uansett om at ny teknologi gir betydelig produksjonsrisiko for den europeiske Tesla-fabrikken. Tesla hadde som kjent store produksjonsproblemer da Model 3 kom på markedet, noe som forsinket utleveringene. Model Y begynte derimot å rulle ut til amerikanske kunder noe tidligere enn forventet.
Tesla Norge kunne ikke kommentere denne saken.
Trump-utnevnelser: Byråkrati-dreper Musk og norskættet forsvarsminister