Det er snakk om leveranse av opptil ti limtrebruer som skal gå over den nye firefelts veien mellom Løten og Elverum. Planlegging og produksjon av bruene starter opp med en gang.
Lokalt
Prosjektleder Ketil Strand sier til veier24 at Moelven Limtre hadde alle fortrinn i konkurransen.
– De har erfaring, kompetanse, leveringsdyktighet og lokal tilknytning, kommenterer han. Firmaet var ett av to som var med til siste slutt i konkurransen om prosjektet, som er et av de større som Skanska inngår på det som er Norges største veikontrakt.
I første omgang skal det bygges åtte bruer. Disse har en prislapp på 60 millioner kroner, ekskludert moms.
I tillegg ligger det inne en opsjon på to bruer.
– Vi er i dialog med to private grunneiere om de to siste, opplyser Sand.
Selve monteringen av bruene vil pågå fra og med 2019, og de skal stå ferdige sommeren 2020.
Dersom opsjonen innløses, vil kontraktsverdien stige til cirka 75 millioner kroner.
– Sikrer aktivitet
Moelven Limtre leverte i sin tid limtredragerne på Oslo lufthavn Gardermoen. Denne brukontrakten blir deres nest største oppdrag noensinne.
Vi har tirsdag ettermiddag ikke lykkes med å få en kommentar fra direktør Rune Abrahamsen, men han sier i en pressemelding til eget nettsted at det er fantastisk gøy å vinne konkurransen, samtidig som dette sikrer aktivitet og arbeidsplasser.
– Vi ser frem til samarbeidet og gleder oss til å begynne på oppgaven med å lage flotte
trebroer til Skanska og Statens vegvesen. Vi kommer kun til å bruke furu fra Moelvens
sagbruk i Våler og Løten, så her snakker vi kortreist, opplyser han i en annen melding som ble sendt ut av Skanska tirsdag.
Gigantisk veiprosjekt
Denne brulevereansen er en del av det som til nå er Norges største prosjekt innen vei. Det omfatter totalt 15 kilometer motorvei og 10 kilometer to- eller tre felts hovedvei, i tillegg til driftsansvar i 20 år.
Den totale kontrakten er på 5,5 milliarder kroner.
Syv grupperinger meldte seg til oppdraget, og til slutt stod Skanska Norge, Strabag/Acciona og Veidekke/Sundt igjen som finalister.
15. mars i år kom meldingen om at Skanska fikk tilslaget på rekordkontrakten.
– Jeg er glad for at det var Skanska som vant konkurransen, et selskap som har vist gode resultater på det de har holdt på med gjennom mange år. Ekstra positivt er det at de kan starte med en gang, slik at prosjektet står klar for trafikantene på slutten av 2020, sa daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, da kontraktstildelingen ble offentliggjort hos Samferdselsdepartementet i Akersgata i Oslo.
LES OGSÅ: Så er Skanska igang med rekordkontrakten - men den knappe byggetiden kan bli en utfordring
LES OGSÅ: Svevia sikret seg 20-års driftskontrakt på OPS-strekningen ved Elverum