Det er en milepæl for prosjektet at reguleringen nå er landet. Mye utfordrende planarbeid er gjennomført med reguleringsplaner og forprosjekt. Kommunene Molde, Vestnes og Midsund skal innen 15. november behandle planen politisk i sine respektive utvalg og kommunestyrer. Prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen sier til Våre Veger at fylkesvegprosjektet som skal gi øya Gossen i Aukra kommune fastlandssamband bør samkjøres med E39 Romsdalsfjorden.
-Det er viktig at dette realiseres samtidig, fordi det er mange synergier å ivareta for begge prosjektene, sier Johnsen.
16 milliarder
Tidligere er kryssingen av Romsdalsfjorden inkludert bru, tunnel, kryssløsninger og noen kilometer veg i dagen beregnet å koste 16 milliarder kroner +/- 25 prosent. Et nytt kostnadsoverslag foreligger, uten at Johnsen ønsker å si noe mer om det enn at det ligger i Vegdirektoratet for en gjennomgang. Etter det Våre Veger forstår innebærer det nye kostnadsforslaget en god nyhet for prosjektet. Det vil si at prislappen blir lavere enn tidligere beregnet.
En god nyhet hadde også statsråd Jon Georg Dale med seg da han 6. oktober var i Molde for å presentere statsbudsjettet. «Det skal ikke stå på penger til å fullføre planleggingen av Møreaksen», sa Dale, ifølge Romsdals Budstikke. Dette ble lokalt tolket dithen at utsikten til en plass på NTP til våren er den beste.
Gryteklart prosjekt
Harald Inge Johnsen sier at når den politiske behandlingen i kommunestyrene er ferdig, blir neste skritt å få pengene på plass slik at prosjektet kan oppstartes. Prosjektet ligger planmessig i rute for å kunne oppnå finansiering over NTP i 2018-29.
-Det er et heftig bru- og tunnelprosjekt, men med kjent teknologi. Brua over Julsundet blir ca 2 kilometer lang, og den får et hovedspenn på hele 1625 meter. Hardangerbrua har til sammenligning et hovedspenn på 1320 meter. Storebeltbrua i Danmark har et hovedspenn på 1624 meter, altså én meter kortere enn brua over Julsundet. Vindforholdene for Storbeltbrua og Julsundbrua er også nokså like. Derfor kan vi si at teknologien er kjent, ifølge Johnsen.
Dobbeltløpet tunnel
Den undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden blir 16 kilometer lang med maksimalt 5 prosent stigning. Tunnelen blir dobbeltløpet og med rømningsveier for hver 250. meter. Det skal også tilrettelegges med sikre rom i fjell mellom tunnelløpene.
I tillegg til bru og tunnel kommer kryssløsningene på Molde- og Vestnessiden av Fjorden, og ikke minst på Otrøya i Midsund kommune der det må bygges et kryss mellom hengebru og tunnel, som også skal innbefatte forbindelsen over Kjerringsundet med fastlandssamband til Gossen i Aukra kommune.
-Dette krysset må bygges i et terreng som er trangt og bratt og vil derfor bli svært kostbart, sier Johnsen.