Ved Hovinhøgda skole i Akershus har barna fått et eget matematikkrom som skal gjøre matematikkfaget spennende og annerledes.
Elevene fra 2. til 7. klasse ved Fetsund-skolen er utstyrt med alt fra fargeblyanter, sandkasse, vekt og målebeger til vannrenne, mini-laftetømmer og avansert datautstyr til lekende å lære matematikkfaget.
Skolens nye matematikkrom åpnet sist torsdag - det eneste i sitt slag i landet. Her står opplevelse og trivsel i fokus. Elevene skal trenes opp til å oppleve matematikken omkring seg i det daglige – i arbeid, nærmiljø og kunst. De skal få oppleve at matematikk er mer enn tallbehandling, at faget har egenverdi og faktisk kan være spennende, morsomt og skapende.
Nødvendig drill skal gjøres variert og morsomt, for eksempel ved bruk av datateknologi, og matematikkfaget skal brukes til å øve opp elevenes logiske sans. Borte er monster-matematikken som forbød all bruk av konkrete, praktiske hjelpemidler – helt ned til å telle på fingrene.
Med mening
– Matematikken må først og fremst være meningsfull. Vi må få virkeligheten inn i matematikkfaget. Kjennes faget meningsfullt, blir det også moro, sier Annie Selle, prosjektansvarlig og pedagogisk leder for matematikkrommet ved Hovinhøgda.
Med rikelig utstyr av god praktisk utforming til rådighet, får elevene en fysisk og tredimensjonal forståelse av faget. Flyttbare elementer som byggeklosser, måleutstyr, terninger, abakuser, kulerammer og penger gir dessuten et psykologisk fortrinn: Elevene får prøve og prøve, fremfor å prøve og feile, fremholder primus motor Selle.
– Dette er de små trinns pedagogikk – eller matematikk med pinsett. Konkret utstyr hjelper elevene til å abstrahere og oversette opplevelser i hverdagen til generell matematikk, sier Selle. Hun har liten tro på pedagogiske trender, og mener det er mangfoldet som teller.
– Jentene, som gjerne er mer tålmodige og nøyaktige enn guttene, vil profittere på en slik form for innlæring.
For pedagogen Annie Selle har matterommet gjort undervisningen lettere. – Nå har jeg alt jeg trenger tilgjengelig på ett sted, og slipper å lete skolen rundt etter egnede hjelpemidler til undervisningen.
Fredag inspirerte den kreative matematikkentusiasten 275 lærere, skoleledere og forskere fra hele landet under konferansen «Fra monster til moro – matematikkens rolle i skole og samfunn». Konferansen var i regi av Norske Sivilingeniørers Forening (NIF) og Landslaget for matematikk i skolen (Lamis).
Tidsbesparende
De som måtte tro at «lekende matte» kommer i konflikt gjennomføring av læreplanens krav, beroliget hun med følgende: – Den tiden du bruker på å finne knagger til å henge begreper på og til praktisk gjennomføring av oppgavene, sparer du inn med god margin. Du slipper simpelt hen alle repetisjonene. Kunnskapen setter seg i ungene og har vist seg meget slitesterk.
Mange foreldre har derimot uttrykt bekymring, vedgår Selle, og spurt når ungene egentlig skal begynne å lære matematikk. – Ikke så rart når man tenker på hvilken referanse de selv har til faget.
Annie Selle håper at matematikkrommet også kan vise at et meningsfullt matematikkfag krever utstyr og kunnskaper hos læreren, også på barnetrinnet.
Bak initiativet står Norske Sivilingeniørers Forening (NIF) og Landslaget for matematikk i skolen (LAMIS). Prosjektet støttes av Prosessindustriens Landsforening (PIL), Siemens, Byggenæringens Landsforening (BNL), Teknologibedriftenes Landsforening (TBL), Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Norges Forskningsråd.
Målet er å øke rekrutteringen til realfagene ved å bedre matematikkundervisningen i skolen.
– Vi ønsker å stimulere interessen for matematikkfaget, og mener det er viktig å starte allerede i grunnskolen. Med mye bra utstyr og pedagogisk nytenkning håper vi barna vil lære å bli glade faget. Vi håper også at matematikkrommet på Hovinhøgda skal bli et modellrom for andre skoler og organisasjoner, sier fagsjef Ragnhild Aamot i NIF.