Jobben består i å oppgradere Bermålstunnelen på fylkesveg 53. Mindre enn en prosent skilte de fire laveste anbudene etter anbudsåpningen. Kontrollen som fulgte førte ikke til forandringer i rekkefølgen, men den førte til et mannefall blant anbyderne. Vegvesenet fikk inn 11 anbud - halvparten av dem ble avvist på grunn av mangelfull dokumentasjon.
Bermålstunnelen er 1 639 meter lang. Den krysser kommunegrensen mellom Lærdal og Årdal. Profilet er T8.
PE-skum erstatter aluminium
For å få standarden i tunnelen opp til det nivået EU forlanger må alle elektrotekniske installasjoner rives og et nytt komplett elektroanlegg monteres.
Vann- og frostsikringen må også skiftes ut. I dag er tunnelen sikret med PE-skum og platehvelv av aluminium. Nå blir alt aluminiumshvelv og en del av PE-skummet fjernet og erstattet med nytt PE-skum, til sammen 7 500 kvm. Kontrakten omfatter også sprenging av nisjer og bergrom på til sammen 3 300 kbm og oppføring av et teknisk bygg.
Fjellet skal sikres både i og utenfor tunnelen. Det siste er nødvendig fordi skjæringer må utvides for å få plass til kanaler for kabler til signaler og nødstyrepaneler for nødetatene.
Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen i egenregi.
Fri ferdsel om dagen
Vegvesenet forlanger at tunnelen være åpen for vanlig ferdsel mellom kl. 6 og kl. 18 i hele byggetiden. Mellom kl. 18 og kl. 6 kan entreprenøren stenge den hvis det er behov for det, men den må være åpen når rutebusser passerer. Da kan også andre kjøretøyer hive seg på. Det må også være mulig å passerer kl. 02.30 hver natt.
Oppdraget ble sendt ut på anbud allerede 24. juli. Den gangen ble anbudsfristen satt til 15. september, men den måtte utsettes på grunn av en feil i utlysningen. Verdien av entreprenørarbeidet ble anslått til mellom 4 og 6 millioner kroner. Det var selvsagt alt for lite for en slik jobb. Det skulle stått mellom 40 og 60 millioner.
For å sikre seg at entreprenørene ikke mistet interessen, ble oppdraget utlyst på nytt med frist 20. oktober.
Utsettelsen førte til at fristen for ferdigstillelse også måtte forskyves. Opprinnelig forlangte Vegvesenet at jobben skulle være fullført innen 4. september neste år. Den nye fristen er 16. oktober.