Implenia ligger nesten 12 prosent høyere med et anbud på 89,3 mill. Flere anbydere er det ikke.
Byggeleder Asgeir Skymoen er ikke helt fornøyd med oppslutningen om konkurransen. - Vi hadde regnet med et eller to anbud til, sier han.
- Hva med prisnivået?
- Det er litt høyere enn ventet, sier Skymoen.
Steibrua skal føre riksveg 3 over Glomma like ved Alvdal sentrum. Det blir en nettverksbru med et 88 meter langt spenn. Nettverket bæres av fagverksbuer av limtre.
I motsetning til de fleste bruer med trebuer får ikke Steibrua et brudekke i tre. Lettbetong er valgt i stedet. Landkarene blir støpt i normalbetong. Nettverket består av hengestag i stål.
Brua som skal erstattes, er allerede revet, og riksveg 3 er lagt over på en interimsbrua.
Den nye brua skal gå i samme trasé som den som er revet, men den blir mye bredere. Total brubredde blir 20 meter. Kjørebanen blir 8 meter bred. På utsiden av buene blir det en tre meter bred gang/sykkelveg på begge sider.
Brua som er revet, hadde ikke plass til myke trafikanter. Det ble derfor bygd en parallell gang/sykkelveg. Denne ligger delvis i traséen til den nye brua, og må rives. Myke trafikanter blir henvist til interimsbrua mens den nye blir bygd.
Rivingen av gangbrua blir entreprenørens første oppgave. Det skal også gjøres arbeid på riksveg 3 gjennom Alvdal. Denne vegen ser mest ut som en landeveg selv om den går like utenom tettbebyggelsen. Nå skal den få mer gatepreg. Kjørebanen blir innsnevret, og det blir gang/sykkelveg på begge sider. Mellom kjørebanen og gang/sykkelvegene blir det beplantete rabatter.
Vegarbeidet må være ferdig i oktober neste år. Fristen for ferdigstillelse av den nye Steibrua går ut om nøyaktig to år.