Ifølge den svenske statskanalen SVT kommer beslutningen om å søke konkursbeskyttelse til å bli tatt på et styremøte torsdag klokken 11.
Slipper konkurskrav
En søknad om såkalt «rekonstruksjon» vil fredag bli overlevert tingretten i Vänersborg, hvilket innebærer at selskapet beskyttes mot konkurskrav fra underleverandører og andre kreditorer. Selskapet får da ni måneder på seg til å bli levedyktig, og de ansatte får lønn i perioden.
En mekler vil i nimånedersperioden se hva som kan gjøres for å få nedskrevet gjeld hos kreditorene.
Saab må på sin side kutte kostnader, for eksempel gjennom omorganisering og oppsigelser.
Hadde ikke noe valg
Styret i Saab skal ifølge SVT ha følt at det ikke gjenstår andre valg etter at den amerikanske eieren General Motors (GM) onsdag klart ga uttrykk for at Saab må klare seg på egen hånd fra neste år.
Samtidig har den svenske regjeringen gjort det klart at GM ikke vil få det kriselånet den amerikanske bilgiganten hevder må til for å berge Saab fra konkurs.
– Velgerne valgte meg fordi de ville ha førskolelærere, politi og sykepleiere, ikke for å kjøpe bilfabrikker som går med tap, sa nærings- og energiminister Maud Olofsson på en pressekonferanse onsdag der hun understreket at dette handler om virkelige penger.
– Vi spiller ikke monopol, påpekte ministeren.
Opposisjonen og bransjeorganisasjonen Bil Sweden beskylder på sin side regjeringen for å være gjerrig og handlingslammet.
Lettelse i Tyskland
GM har imidlertid ingen planer om å selge den tyske bilprodusenten Opel, melder det tyske nyhetsbyrået DPA.
Guvernøren i den tyske delstaten Nordrhein-Westfalen, Jürgen Rüttgers, møtte GM-sjef Rick Wagoner i Detroit onsdag.
– Vi er veldig lettet, konkluderte Rüttgers etter møtet der Wagoner gjorde det klart at GM ikke akter å legge ned Opel.
Opel har imidlertid fått pålegg om å spare store summer, og en av mulighetene skal være å gå i kompaniskap med GMs to andre europeiske bilmerker, Vauxhall og Saab. (©NTB)