Tilsammen fire entreprenører har lagt inn tilbud på driftskontrakten som er et resultat av at de to tidligere kontraktsområdene Vest Telemark og Vinje nå er slått sammen til ett, og dermed blitt et vesentlig større område.
De fire tilbyderne er - rangert etter lavest pris:
Presis Vegdrift AS 784.197.766 Mesta AS 798.879.000
NCC Norge AS 879.270.788
Risa AS 1.083.542.196
Dermed det Presis Vegdrift som ved anbudsåpningen ligger best an til å få fortsette i området, etter å ha hatt Vinje-kontrakten siden 2011 og fram til i dag. NCC Norge fikk vest Telemark-kontrakten i 2013, og ligger i kronesum hakket bak, tross overraskende jevn regning til så store summer å være.
Men ingen ting er avgjort siden ulike elementer i tilbudene skal vektes i forhold til hverandre i det som av Statens vegvesen kalles for et pilotprosjekt. Dette fordi både kontraktperioden er forlenget med tre år i forhold til tidligere, men også fordi det overføres et funksjonsansvar til entreprenøren på en del av oppgavene som skal utføres.
I konkurransegrunnlaget blir det også forlangt at entreprenøren skal ha flere egne ansatte og eie flere sentrale maskintyper enn det som har vært forlangt tidligere.
Et annet nytt krav er at snø og is primært skal fjernes med mekanisk utstyr. Salt skal stort sett bare brukes for fjerne is som skyldes underkjølt regn. Videre er det nye krav når det gjelder lærlingekontrakter og utslipp fra maskiner
Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveger med g/s-veger, fylkesveger og fylkes-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner i kommunene Kviteseid, Fyresdal, Nissedal, Nome, Drangedal, Tokke, Vinje, Odda og Bykle.