NYHETER

Mot seier for Implenia/Isachsen

Et arbeidsfellesskap mellom Impleinia og Isachsen Entreprenør får en kontrakt verd 689,6 millioner kroner på E16 i Bærum. Forutsetningen er at ingen klager på Vegvesenets innstilling.

Slik vil E16 se ut høsten 2019. I krysset midt på bildet møtes E16 og fylkesveg 168. Den nye lokalvegen går videre mot nord parallelt med motorvegen. (Ill.: Aas-Jakobsen og ViaNova)
Slik vil E16 se ut høsten 2019. I krysset midt på bildet møtes E16 og fylkesveg 168. Den nye lokalvegen går videre mot nord parallelt med motorvegen. (Ill.: Aas-Jakobsen og ViaNova)
14. aug. 2015 - 16:50

Bare 1,3 prosent skilte de to laveste anbudene, men kontrollregningen førte ikke til forandringer i rekkefølgen.

Oppdraget gjelder prosjektet E16 Sandvika-Wøyen. Strekningen er 3,5 km lang. Her skal det bli fire-felts motorveg.

Anleggsarbeidet er delt i to entrepriser: Den ene omfatter Bjørnegårdtunnelen, den andre dagstrekningen nord for tunnelen. Den er den siste arbeidsfellesskapet ligger an til å få.

Bjørnegårdtunnelen går helt utenom nåværende E16. På dagstrekningen skal den nåværende to-feltsvegen utvides. Dessuten skal det anlegges en parallell to-felts lokalveg.

 

Større enn Dronning Eufemias gate

Dagstrekningen går mellom Rud og Wøyen. Den er ikke mer enn 1 330 meter lang. Hovedårsaken til den høye kontraktsummen er dårlige grunnforhold. På ca. halvparten av strekningen er det kvikkleire. Her har Vegvesenet valgt løsningen som er brukt i Dronning Eufemias gate i Bjørvika: Vegen skal legges på en betongplate som står på pæler til fjell, som en bru.

På bruplaten blir det plass til både fire-feltsvegen og lokalvegen. 1 590 pæler med en samlet lengde på 59,6 km skal slås ned. Konstruksjonen blir større enn den i Bjørvika både i areal og i pælelengde.

 

10 bruer

Anleggskostnadene trekkes opp av mange konstruksjoner og dårlige grunnforhold også der det ikke er kvikkleire. På de 1 330 metrene er det ikke mindre enn 10 bruer.

I dag er det to planskilte kryss i dag på strekningen - et mellom E16 og fylkesveg 616 og et mellom E16 og fylkesveg 169. Disse skal bygges om. Det er også en rundkjøring der E16 møter fylkesveg 182. Den blir fjernet.

 

Kryss blir stengt

Aas-Jakobsen er hovedkonsulent for hele strekningen Sandvika-Wøyen, som skal være ferdig utbygd høsten 2019.

Trafikanter som holder seg til E16 vil ikke merke så mye til anleggsarbeidet, men for dem som kjører av og på europavegen, blir det merkbart. Begge to-planskryssene blir stengt i deler av anleggstiden, men ikke samtidig.

Elektro- og SRO-arbeidet blir lyst ut senere. Det foreløpig er ikke avgjort om det vil en egen entreprise for hvert fagområde, men det blir ingen geografisk inndeling. Entreprisen(e) vil gjelde hele strekningen Sandvika-Wøyen.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.