Mens den norske regjeringen ikke har bestemt seg for om det er penger på forsvarsbudsjettet til den nye generasjonen MTB’ere i Skjold-klassen, har Umoe Mandal startet reklamekampanje overfor utenlandske kunder.
Den amerikanske kystvakten er første stopp for markedsførerne fra tidligere Kværner Mandal.
Ifølge Haakonsvern-magasinet skal en reklamevideo være klar i løpet av noen uker. Et filmteam har fulgt tett på KNM Skjold, blant annet fra helikopter, og gjort en rekke opptak som nå redigeres.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Skipssjefen, John Vonli, påpeker i magasinet at det er dårlig reklame for fartøyet at det norske sjøforsvaret kun har bygget ett eksemplar av Skjold-klassen.
– Da kan kanskje andre tro at vi ikke er helt fornøyd med fartøyet, men det stemmer jo ikke, forteller Vonli.
Forsvarsminister Bjørn Tore Godal sa på et møte på Haakonsvern tidligere i oktober at regjeringen ikke har satt foten ned for godt.
-MTB-prosjektet har fått gult lys, sa Godal og holdt seg i trafikklysenes verden for å forklare videre at prosjektet verken har fått rødt eller grønt lys. Ministeren ville vente og se på de endelige vurderinger i Forsvarsstudien 2000.