Både elektroentrerpenører og tradisjonelle entreprenører viste interesse for oppdraget. Skanska ligger nest lavest med 41,344 millioner. Nr. tre er E.ON ES Kraftmontasje fra Vestnes i Romsdal med 41,858 millioner.
De tre laveste anbudene ligger nært Vegvesenets overslag. Fra dem er det et langt spangt til Mesta, som vil ha 49,392 millioner for jobben. Siste anbyder er AF Gruppen med 59,124 millioner.
Oppdraget består i å skifte ut alt eletronisk utstyr i den 2 750 meter lange tunnelen. Den som får kontrakten skal også utvide havarinisjene.
Vedståelsesfristen går ut 16. februar, men Vegvesenet kommer neppe til å vente så lenge med en avgjørelse. Dagen før fristen går ut bør entreprenøren være klar til å sette i gang. Da er det meningen å stenge tunnelen i forbindelse med oppgraderingen. Etter stengingen blir vegen mellom Molde og Fræna 6,4 km lengre enn nå. 1. juli blir tunnelen gjenåpnet.
Tussentunnelen er et privat, bompengefinansiert prosjekt. Det skal være nedbetalt når tunnelen stenges i februar. Oppgraderingen blir også finansiert med bompenger. Det er ventet at nedbetalingen vil ta ca. to og et halvt år. Først når gjelden er borte, overtar Vegvesenet tunnelen. Da får den status som riksveg 64.