Oppdraget gjelder konkurransegrunnlag, byggeplan og oppfølging i byggetiden på strekningen Frya-Vinstra. 17 av de 18,5 kilometrene går helt utenom nåværende E 6.
I tillegg til Multiconsult deltok bare Sweco og Reinertsen i konkurransen om oppdraget. Til tross for den beskjedne deltagelsen, ligger det som kan bli kontraktsummen i underkant av Vegvesenets overslag. Flere forhold ble vurdert før vinneren ble valgt. Pris veide 30 prosent, beskrivelse og gjennomføring av oppdraget veide 35 prosent, og det samme gjorde totalkompetanse.
Hvis hverken Sweco eller Reinertsen benytter seg av retten til å klage, vil kontrakten bli underskrevet like etter at klagefristen går ut. Da kan prosjekteringen komme i gang tidlig i februar. Innen 1. april 2012 må jobben være gjort. Vegvesenet tar sikte på anleggstart sommeren samme år.
Strekningen Frya-Vinstra er den første av fire prosjekteringsstrekning på ny E 6 mellom Ringebu og Otta. Frya ligger i Sør-Fron kommune 6 km fra sentret i nabokommunen Ringebu. Vinstra er kommunesentret i Nord-Fron.
Fra Frya skal den nye E 6 følge nåværende trasé i ca. 1,5 km. Deretter skiller traséene lag, og ny E 6 går inn i den 4,3 km lange Hundorptunnelen. Ved Harpefoss krysses Lågen på en 250 meter lang bru.
Ca. 20 konstruksjoner inngår i ny E 6, som får to felt, midtrekkverk og strekninger med forbikjøringsfelt.. Den som får kontrakten skal også prosjektere ca. 10 km lokalveger og 2,5 km gang/sykkelveg.