Fire av de største norske rådgivende ingeniørfirmaene ga anbud på denne jobben. Ved vurdering av anbudene telte prisen 60 %, mens kompetanse og erfaring telte 40 %. Etter en totalvurdering gikk kontrakten til firmaet som hadde gitt det laveste anbudet. Multiconsult skal utføre alt prosjekteringsarbeid fram til ferdig konkurransegrunnlag, inkludert arbeidstegninger og armeringslister.
Hvordan Tresfjordbrua vil se ut, er foreløpig ikke klart. Valget står mellom en bru med stålkasse i overbygningen, og en betongbru med et fritt frambygg-spenn. Lengden blir ca. 1 200 meter uansett brutype. Multiconsult skal også prosjektere en 800 meter lang tilstøtende fylling i sjøen. Kontrakten inneholder opsjon på byggeplan og konkurransegrunnlag for en kilometer hovedveg og tre kilometer sideveger og gang/sykkelveger, hvis Vegvesenet velger å ikke ta dette i egenregi.
Finansieringen av prosjektet kommer trolig opp i Stortinget mot slutten av året. Planen som skal behandles forutsetter at halvparten av utgiftene dekkes med statlige investeringer og halvparten med bompenger. Byggestart er planlagt sommeren neste år.