Rekkeviddeangsten var lenge det store problemet for elbiler. Til tross for at verdens bilister sjelden trenger mer enn ti mils rekkevidde på en dag, var angsten for tomme batterier enorm. Den uroen begynte å gi seg da Tesla lanserte sin Model S, og nå er det stadig flere produsenter som tilbyr elbiler som klarer rundt 40 mil på én lading.
Men Elon Musk er ikke den som vil være en i flokken når konkurrentene kappes – da gir han i stedet bånn gass. For da han fikk et spørsmål om hvorvidt den kommende sportsbilen, Roadster 2, kommer til å få den samme rekkeviddeoppgraderingen som nylig ble introdusert i Model S og X, var svaret fra bedriftslederen dette: «Rekkevidden kommer til å være over 1000 km».
Det er i så fall noe mer enn Tesla opplyste da selskapet presenterte bilen tilbake i 2017. Tesla skal utstyre nye Roadster med et batteri på hele 200 kilowattimer. Det skal gi en rekkevidde på 997 kilometer under kjøring på motorvei, var budskapet den gangen.
Selv om bilen har fire seter, er dette ikke en familiebil. Det er en såkalt «2+2»-konfigurasjon, som i realiteten betyr at det er to bakseter, men at en voksen ikke vil kunne sitte i dem.
Men små barn bør få plass, og Musk hevder at bilen vil egne seg til langturer, ettersom den i mangel av forbrenningsmotor har det han kaller mye plass til bagasje.
- Tesla Model 3: Dette er prisforskjellen sammenlignet med konkurrentene
0-100 på under to sekunder
Tidligere har Tesla sagt at den nye Roadsteren, som ble vist fram første gang under lanseringen av el-lastebilen Semi, skal komme i 2020. Spesifikasjonene er ikke helt fastsatte, men akselerasjonen fra 0 til 100 km/t – et vanlig tall for sammenligning av sportsbiler – skal være på under to sekunder. Dette innebærer at den nye Teslaen skal kunne slå Formel 1-biler fra stillestående.
Utover dette har elbilprodusenten tidligere sagt at Roadster kommer å være verdens raskeste serieproduserte bil på den i USA så populære strekningen «quarter mile», samt at topphastigheten skal være på over 400 km/t. Dette er ytelser som den tidligere testføreren Emile Bouret har sagt er «konservative».
Hvorvidt disse løftene fremdeles gjelder, er ikke noe som Musk har bekreftet på Twitter, men det setter fokus på spørsmålet om hvor mye ytelse normale folk egentlig kan håndtere.
Denne artikkelen ble først publisert på nyteknik.se.
- Salget har falt: Overraskende stort underskudd for Tesla