Den 5,8 km lange tunnelen ligger i Kåfjord kommune. Når den tas i bruk, blir en rasfarlig strekning fjernet fra E6, som dessuten blir forkortet med 8 km.
Tunnelens østre portal ligger i det lille tettstedet Manndalen. Her skal E6 oppgraderes over en strekning på 1 050 meter i forlengelse av tilstøtende veg til tunnelen. Hele vegkroppen blir skiftet ut. Deler av vegen blir sideforskjøvet. Under den nye vegen blir det etablert en kulvert for en gang/sykkelveg som skal gi adkomst til en småbåthavn.
En parallell lokalveg skal oppgraderes over en strekning på 750 meter. Her blir det anlagt fortau. Det er det ikke i dag.
Ca. en kilometer øst for Manndalen er det en strekning hvor E6 er utsatt for is som faller ned fra fjellsiden. Her skal skjæringen langs vegen utvides slik at isen havner i grøften i stedet for på vegen.
50 000 kbm skal sprenges fra skjæringen, som blir vel en kilometer lang. Sprengsteinen skal brukes til å etablere en rasvoll.
Utvidelsen av skjæringen har ikke noe å gjøre med Nordnestunnelen, men Vegvesenet benytter anledningen til å få jobben gjort når man likevel skal lyse ut et oppdrag i området.
Entreprisen omfatter også oppgradering av 1 300 meter av en kommunal veg og utskifting av 600 meter av et kommunalt VA-anlegg i Manndalen.
På vestsiden av tunnelen skal det etableres en rasteplass og en oppstillingsplass for tunge kjøretøy. Plassene vil legge beslag på ca. 5 000 kvm.
Innen 11. oktober neste år må jobben være fullført.