Riksrevisjonen og Statens vegvesen er kritiske til kostnadsnivået i enkelte bomselskaper og påpeker driftskostnader på opp mot 40 prosent av innkrevd beløp, høyt lønnsnivå for daglige ledere og stort antall styremedlemmer.
Kan spare 16 prosent
I en rapport hevder Vegvesenet at selskapene kan spare rundt 16 prosent i mer effektiv drift og administrasjon. Med innkrevingskostnader på over 400 millioner kroner i året, er det flere titalls millioner kroner å spare.
«Det er ingen grunn til å tro at det skal koste mer for noen selskap å betjene samme trafikkmengde under samme forhold som andre selskap», heter det blant annet i rapporten. Det avviser derimot styreleder i interesseorganisasjonen Norvegfinans, Sigmund Aasly.
Feil å kritisere
– Grunnen til at det er så store forskjeller er at forutsetningene varierer veldig, sier han og legger til at det blir feil å angripe styrehonorarer, høye lønnskostnader og revisjonskostnader i bomselskapene
– Det er ikke der innsparingen ligger. Hvorfor kan man ikke ha fokus på det som betyr noe, som å skaffe gode lån i markedet. Der ligger det masse penger og da kan vi begynne å snakke om millioner, sier han.