Det var en 20 år gammel VW Passat, og en ett år gammel VW Touran som fikk gjennomgå da Bjarne Brøndbo, bilopphogger og popstjerne, bilopphogger Thomas London, sivilingeniør Frode Syversen og Bellona-styreleder Olaf Brastad tok skjærebrenneren i hånden og plukket fra hverandre to biler.
I dag kom miljøstiftelsen med rapporten «Bellona og Bilpatologene: Bilens indre – Materialbruk og miljøgifter», som viser at nye bilvrak inneholder mye elektronikk som er farlig avfall, uten at det demonteres.
Mengden plast er doblet, til rundt 150 kilo, og halvparten av dette kan gjenvinnes.
Behov for nytt regelverk
– Undersøkelsen viser tydelig behovet for en oppdatering av regelverket for miljøhåndtering av bil, sier Olaf Brastad, styreleder og fagrådgiver i Bellona.
I tillegg til bildissekeringen er det foretatt målinger av miljøgifter i bilinteriør i 15 andre bilvrak og Bellona har avdekket miljøgiften bromerte flammehemmere, som kan skade menneskers arveegenskaper og nervesystem.
Setetrekk er farlig avfall
Det er avdekket høyt innhold av brom i tekstiler og setetrekk i fem av seks asiatiske biler.
Det indikerer klart innhold av bromerte flammehemmere som gjør setetrekk til farlig avfall. Mulig eksponering for bilbruker er også betenkelig.
– Den gode nyheten vi bringer, er at mye mer kan gjenvinnes fra bilvrak, enn hva som gjøres i dag. Den dårlige nyheten er at biler inneholder store mengder miljøgifter, som bromerte flammehemmere, som spres uten kontroll og kan opptas i næringskjedene, sier Frode Syversen, sivilingeniør og daglig leder i Mepex.