Bergen kommune er byggherre for første byggetrinn, men nå overtar fylkeskommunen byggherreansvaret for den videre utbyggingen av bybanen. Strekningen som åpnes i juni, går fra Bergen sentrum til Nesttun. Den er 9,8 km lang og har 15 holdeplasser. Neste etappe går fra Nesttun til Rådal. Den blir 3,6 km lang og får fem holdeplasser. Grunnarbeidet blir delt i fire entrepriser - tre av dem er i størrelsesorden 2-300 millioner kroner.
To tunneler med en samlet lengde på 850 meter inngår i andre byggetrinn. Der banen går i dagen, vil den for en stor del gå parallelt med fylkesveg 582, også kjent som Fanaveien. Denne vegen ble ikke planlagt med tanke på at det skulle gå en bybane ved siden av. Omfattene justeringer må til for å få plass til banen.
Masseutskiftingen blir også omfattende. Fanavegen er nedslitt og har stort behov for fornyelse. Som vanlig når man graver i veger i tettbygde strøk, blir også kabler og ledninger under bakken skiftet ut.
De fire entreprisene vil bli utlyst i løpet av året. Fra årsskiftet blir det full aktivitet på hele den 3,6 km lange strekningen. Målet er at trikkene skal begynne å gå på den nye strekningen i 2013.