Amerikanske tilsynsmyndigheter (FAA) vurderte allerede i fjor å sette noen Boeing 737 MAX-fly på bakken, opplyser en kilde som skal ha nær tilknytning til sakskomplekset.
Dette skriver det internasjonale nyhetsbyrået AFP, basert på en artikkel i Wall Street Journal.
Årsaken skal være problemer med det samme dataprogrammet som antas å ha forårsaket flystyrtene i Indonesia og Etiopia. Siden oktober har i alt 346 mennesker mistet livet i to 737 MAX 8-ulykker. Over hele verden ble modellen satt på bakken av luftfartsmyndigheter.
Den nye kritikken kommer fire uker etter at det amerikanske Senatet fikk opplysninger om at FAAs egne inspektører skal ha manglet tilstrekkelig trening og sertifiseringer knyttet til flytypen.
I mars fortalte den etiopiske transportministeren Dagmawit Moges at de første analysene av ferdsskriveren og taleregistratoren ga klare indikasjoner på at det var en sammenheng mellom de to ulykkene, ifølge de franske og amerikanske havarikommisjonene (BEA og NTSB) som har bidratt til avlesingen av disse dataene.
Teorien er at det konkret skal være snakk om at ferdsskriveren («flight data recorder», FDR) viser at AoA-dataene fra 737 Max-flyet i Etiopia er «svært, svært like» de som ble lastet ned fra ferdsskriveren fra ulykkesflyet i Indonesia.
Kjempet for å få kontroll fra første stund
Programmet som var i søkelyset hos amerikanske myndigheter, skal håndtere situasjoner det flyet kan være i ferd med å steile i luften. Flynesen blir automatisk vendt nedover, men pilotene i de to ulykkesflyene klarte ikke å overstyre denne bevegelsen og få kontroll over maskinen.
TU fortalte tidligere i vår detaljer om hvordan pilotene kjempet for å få kontroll på flyet til Ethiopian Airlines.
Mens selve avgangen framsto som normal, gikk det bare noen sekunder før den venstre AoA-sensoren (angrepsvinkel) begynte å sende fra seg feilinformasjon (74.5° versus 15.3° på høyre side). I tillegg var det ulike verdier for høyde og lufthastighet på venstre og høyre side.
«Stick shaker» aktiverte og fortsatte å vibrere for det meste av flygningen. Vibrasjonssystemet er ment som advarsel om at flyet befinner seg i minimumhastighet og er nært ved å steile. Noe som altså ikke var tilfelle.
Koblet fra varsel
Kilden sier at luftfartsinspektørene avdekket av produsenten Boeing hadde koblet fra et varsel som skulle opplyse mannskapet i cockpiten om at det såkalte MCAS-systemet ikke virket.
Disse inspektørene hadde ansvaret for å sjekke ut tilstanden til Southwest Airlines, den største brukeren av 737 MAX i USA, med sin flåte på 34 fly.
Inspektørene skal ha forsøkt å vurdere om pilotene trengte ekstra trening for å fly denne flytypen, ifølge den anonyme kilden. Etter litt diskusjon ga inspektørene opp sin hypotese, og vurderingen ble aldri sendt videre til folk høyere i systemet.
Boeing skal ha deaktivert signalet på alle 737 Max som ble levert til Southwest Airlines, uten å fortelle dette videre. Boeing har ikke kommentert saken overfor AFP.
Norwegian: Tror flyene forblir på bakken gjennom sommeren
Først mot slutten av august vil Boeing 737 MAX-flyene være på vingene igjen, tror Norwegian. Selskapet varsler tap på 500 millioner kroner.
Flyselskapet har anslått et tap de to neste kvartalene på mellom 300 og 500 millioner kroner som en direkte konsekvens av at selskapets 18 Boeing 737 MAX 8-fly er blitt satt på bakken. Estimatet forutsetter at flyene er tilbake på vingene igjen først andre halvdel av august, understreket konsernsjef Bjørn Kjos da han kommenterte Norwegians resultater for første kvartal i år under presentasjonen i Oslo torsdag morgen.
Inkludert American Airlines og Southwest Airlines er tapene for de tre flyselskapene på 600 millioner dollar – drøyt 4,5 milliarder kroner – ifølge CNN (ekstern lenke, åpner i nytt vindu). Salget av flytypen har stoppet helt opp de siste månedene. Ifølge CNN var det ingen bestillinger i mars.