Det har knyttet seg stor spenning til hva Ap ville lande på i striden om Fornebubanen.
Etter at kostnadsestimatet for t-baneprosjektet mellom Fornebu i Bærum i Viken og Majorstua i Oslo sprakk med 4,7 milliarder i april, vendte flere Oslo-politikere tommelen ned til prosjektet. Ap og SV plassert seg blant tvilerne.
Den nye kostnadsrammen ligger nå på 23,2 milliarder, ekskludert lønns- og prisvekst.
Så langt har det manglet én stemme for å oppnå flertall for fortsatt bygging i bystyret.
Ut mot E18-utbyggingen
– Det økonomiske ansvaret må fordeles mer rettferdig, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) under pressekonferansen i Oslo rådhus.
De neste årene vil Oslo stå overfor en alvorlig trafikal situasjon, advarte han.
Ring 1 skal stenges for å sikre det nye regjeringskvartalet, Ruter planlegger å redusere kollektivtilbudet som følge av manglende billettinntekter. Oslotunnelen, som ifølge Johansen fungerer som en propp for transportflyten i Norge, er skrotet.
– Samtidig ser vi at store veiprosjekter prioriteres. E18 bygges videre, til tross for stor motstand for Oslo. Jeg er ikke overrasket om dette prosjektet også får kostnadsoverskridelser, sa Johansen.
– Utbyggere må bidra mer
Gruppeleder Andreas Halse framla de seks kravene Oslo Ap stiller for å si ja til utbyggingen:
- Utbyggere må bidra mer, og grunneierbidraget må opp. Den siste tids forslag fra blant annet Obos om å bidra mer er positivt, sa Halse, men grunneierbidragene må videre opp.
- Viken må ta en klart større andel av kostnadene for Fornebubanen. I dag fordeles 53 prosent av kostnadene på Oslo, og 47 prosent på Viken.
- Grunneierbidrag fra Fornebu som i dag tilfaller Viken må også komme Oslo til gode.
- Viken må ta et større ansvar for fremtidige prisøkninger. Prisøkninger kan ikke legges på Oslo øst og sør, uttalte Raymond Johansen under pressekonferansen.
- Bærum må regulere for mer og tettere utbygging på Fornebu for å skaffe mer penger fra utbyggere.
- Flere avganger på t-banen gjennom Groruddalen må realiseres ved utbygging av Majorstua stasjon. Planene for Majorstua stasjon kan ellers nedskaleres, ifølge Oslo AP.
Oslo SV, som også har vært i tenkeboksen i dag, støtter APs krav overfor Viken. I tillegg mener de at staten må betale mer. De er imidlertid ikke like klare på at de vil sette foten ned dersom kravene ikke innfris, melder NRK.
Advarer mot køkaos for bilister
Flere har advart om dramatiske konsekvenser dersom Fornebubanen skrotes.
Transportplanlegger Anders Hartmann i Asplan Viak advarte nylig mot køkaos for bilister og busser dersom banen droppes til fordel for å utvide dagens busstilbud. Forfatter Ulrik Eriksen mener sågar at Oslo-regionen må vurdere byggeforbud uten Fornebubanen.
I en fersk rapport skriver Ruter, som har ansvaret for kollektivtrafikk i Oslo og Akershus, at busskapasiteten i Oslo sentrum allerede er sprengt.
Dersom Fornebubanen ikke bygges, må det settes av mer areal til buss på Fornebu, Lysaker, Skøyen og Oslo sentrum. Dette er imidlertid areal som er vanskelig å finne, skriver de.
5 milliarder i vasken
Bærum kommune, som har ivret for bane for å kunne bygge og fortette på Fornebu, risikerer å tape 2,7 milliarder kroner i bidrag fra utbyggere dersom prosjektet stanses.
Til sammen regner kommunen at prosessen vil koste fem milliarder kroner.
Nylig kunne TU avsløre at Sporveien har satt i gang en anskaffelseskonkurranse for t-banevogner med en kontraktsverdi på 7,4 milliarder tiltenkt Fornebubanen. Dette på tross av at prosjektets skjebne var høyst usikker.
Etaten Fornebubanen oppgir at det er investert tre milliarder kroner i byggingen av banen allerede. I tillegg er det inngått avtaler for 1,4 milliarder kroner.
Ut mot minibuss-løsning for Fornebubanen: – Helt urealistisk