Det har lenge vært snakk om at Tesla på et tidspunkt vil åpne sine ladere for andre bilmerker. Nå er dette i gang.
Tesla melder at de starter et prosjekt i Nederland hvor 10 av de totalt 35 Supercharger-stasjonene i landet åpnes, slik at biler fra andre produsenter kan lades der. De som ønsker å lade biler der, må laste ned Tesla-appen for tilgang og mulighet for betaling.
– Det har alltid vært vår ambisjon å åpne Supercharger-nettverket for andre elektriske biler enn Tesla, for derved å oppmuntre flere bileiere til å velge elektrisk. Dette støtter vår misjon om å akselerere verdens overgang til bærekraftig energi, skriver Tesla i en kunngjøring lagt ut på nettsidene.
De skriver videre at flere kunder betyr at ladenettverket kan utvides raskere. Målet er at alle elbilister i alle markeder skal kunne få tilgang til ladenettverket etterhvert.
Må være bosatt i Nederland
Tesla skal overvåke de aktuelle Supercharger-stasjonene med tanke på utnyttelse og kapasitet, og de skriver at de vil lytte til kundene om deres opplevelser.
De ti ladestasjonene er plassert mange steder rundt om i Nederland, og tilbudet er kun tilgjengelig for kunder bosatt der. Altså må man være registrert med adresse i Nederland for å få opp dette valget i Tesla-appen.
Tesla forventer å utvide ordningen til flere land, men angir ingen tidspunkter.
Det kan bli aktuelt å åpne flere ladestasjoner i Nederland dersom det er ledig kapasitet, skriver Tesla.
Betaler mer for strømmen
Endringen innebærer ingen endring i tilbudet for Tesla-eiere. Kunder som lader andre bilmerker, må imidlertid betale mer for lading enn Tesla-kunder.
Den økte prisen skal gjenspeile merkostnadene Tesla har for å legge til rette for andre bilmerker, og prisene varierer fra sted til sted. Det innebærer sannsynligvis å skifte ut ladeledninger slik at de kan rekke frem til ladeporter plassert på ulike steder på ulike biler, men Tesla skriver også at det ikke er sikkert at ladeledningene rekker frem til alle biler på alle ladestasjoner.
Nøyaktig hva prisene er, kommer imidlertid ikke frem av meldingen på Teslas nettsider. Forskjellige Twitter-brukere melder om kilowattime-priser på inntil 0,57 euro (5,50 kroner) på en av stasjonene. Det ser dermed ut til at det vil være en relativt stor prisfordel for Tesla-eiere.
Det nevnes det at kundene kan tegne et ladeabonnement for å få lavere pris, men Tesla skriver ingenting om hva dette abonnementet innebærer eller hva det koster. Det ser imidlertid ut til å koste 13 euro i måneden (rundt 125 kroner), og at det gir en ladepris på 0,26 euro (2,50 kroner) per kilowattime, ifølge informasjon postet på Twitter.
Tesla vil for øvrig fortsette praksis med sperreavgifter for kundene. Det vil si at man pålegges ekstragebyrer dersom man ikke kobler fra bilen når den er ferdigladet. Dette for å sikre at ladestolpen er tilgjengelig for andre kunder.
Sperreavgiften er 1 euro per minutt, men denne kan dobles om ladestasjonen er full.
Vises i ladekartet
De aktuelle ladestasjonene kan sees i Teslas ladekart, hvor ladestasjoner åpne for alle elbiler er markert med egne symboler. Det er både de eldre versjon 2-stasjonene, som leverer inntil 150 kilowatt, og de nye versjon 3-stasjonene, som kan levere 250 kilowatt, som er åpne for andre kunder.
På spørsmål om når de forventer å åpne ladestasjoner andre steder enn i Nederland, svarer Teslas norske informasjonssjef Even Sandvold Roland at all informasjon de kan dele, er tilgjengelig på nettsiden og at han ikke kan svare på spørsmål utover dette nå.
Europas største ladenettverk
Selv om dette er et pilotprosjekt, er åpningen i Nederland høyst sannsynlig starten på et nytt paneuropeisk ladenettverk. Tesla har ifølge Supercharge.info i dag 706 ladestasjoner i Europa, og ladekartet viser et stort antall ladestasjoner som er planlagt åpnet over hele kontinentet, fra Moskva i øst til Lisboa i vest – de fleste i 2022. Nærmere 100 stasjoner er planlagt åpnet i nær fremtid.
Til sammenligning har Ionity, som eies av de store bilprodusentene, til sammen 385 stasjoner, ifølge Ionitychargers.com.
Ved å tilby lading til alle bilmerker kan hurtiglading bli en ny inntektskilde for Tesla. For Teslas eksisterende kunder kan det imidlertid tenkes at en åpning oppleves som en ulempe, ettersom det potensielt kan føre til større fare for kø på ladestasjoner.
I sommer sa Tesla-sjef Elon Musk at de planlegger å gjøre lading så enkelt som mulig for alle, men at de også ønsker å legge opp til at kundene bruker så kort tid som mulig på ladingen.
– Det vil bli tidsbegrensninger. Hvis bilen lader supertreigt, må noen betale mer. Tid er nemlig den største begrensningen hos superladerne, hvor opptatt de blir, sa Musk under en presentasjon av kvartalsresultater i juli.
Det kan også bli dyrere å lade i rushtiden, for å sikre bedre tilgjengelighet gjennom døgnet.
Tesla skriver på nettsiden at det alltid har vært deres ambisjon å åpne Supercharger-nettverket for andre elektriske biler enn Tesla for derved å oppmuntre flere bileiere til å velge elektrisk.
Nye tog er for lange: Oppgradering av perronger blir én milliard kroner dyrere