Hvor mange Tesla-sjåfører er villige til å betale en pris tilsvarende en full tank bensin for å få et fulladet batteri på tre minutter, når det er mulig å lade hurtig og gratis rett ved siden av?
Det vil Tesla Motors snart vite litt mer om når deres første anlegg for hurtig batteribytte er i ferd med å settes i drift.
Det er nettstedet Gigaom som har bilder av den første byttestasjonen som nå tilsynelatende nærmer seg ferdig.
Stasjonen etableres i en lite glamorøs tidligere vaskehall i tilknytning Tesla-laderne i Harris Ranch midt mellom Los Angeles og San Francisco.
Les også: Lynkjapp Tesla blir enda kjappere
Prøveprosjekt
Tesla Model S ble designet for å kunne gjennomføre hurtig batteribytte. Dette er en tjeneste som kommer som et supplement til hjemmelading og hurtiglading.
Dette var en del framme da bilen ble lansert for seks år siden, men har vel ikke akkurat hatt mest fokus de senere årene der Tesla-eierne har kunnet benytte seg av et kontinuerlig voksende nettverk av hurtigladere, såkalte «superchargers» med opp til 135 kW ladeeffekt.
Da batteribytteteknologien ble vist fram i juni 2013, ble det sagt at de første byttestasjonene skulle være på plass i løpet av høsten, altså for godt over et år siden.
Så var det ganske stille fram til selskapet for halvannen måned siden varslet at den første byttebua nærmet seg ferdigstillelse.
Dette er et prøveprosjekt enn så lenge, og det er kun inviterte brukere som kan benytte seg av tilbudet.
Les også: Tesla kan bytte batteri på 90 sekunder
Vurderer etterspørselen
Foreløpig er det ingen planer om å etablere noen batteribyttestasjoner i Norge, eller Europa for den del, ifølge Esben Pedersen som er Teslas kommunikasjonssjef i Skandinavia.
– Markedet vil diktere om dette er noe som kommer, sier han.
Tesla har i dag 19 hurtigladestasjoner i Norge. Her betaler ikke teslasjåførene noe ekstra for å lade.
«Faster or free» blir nå valgene på Tesla-stasjonen i Harris Ranch der det er antydet en pris på rundt 50 dollar for å få byttet batteri.
– Vi opplever ikke noe press etter en slik tjeneste i dag. Men det kan selvsagt endre seg i takt med endrede forutsetninger i framtida, for eksempel når det gjelder batteripris, sier Pedersen.
Les også: Blir digital motorvei: Deler av autobahn settes av til førerløse biler
Ny beskyttelse
Et 85 kWh batteri har stor verdi. Tesla har tidligere sagt at det vil være mulig å kjøpe tilbake det originale batteriet, fulladet, på samme stasjon senere.
Alternativene er å få batteriet hjemkjørt eller beholde batteriet som ble tildelt på byttestasjonen, med en prisutregning på alder/ladesykluser på de to batteriene som ble byttet.
På demonstrasjonen i 2013 tok det halvannet minutt å bytte et batteri. Siden den gang har batteripakken fått ny titan- og aluminiumsbeskyttelse slik at byttet nå tar dobbelt så lang tid.
Tesla skriver at det teknisk sett er fullt mulig å gjøre justeringer både på bytterobotene og på selve bilen for å redusere tidsbruken til under ett minutt.
Imidlertid vil elbilprodusenten først se an etterspørselen etter batteribytte om det er verdt å gjøre det nødvendige utviklingsarbeidet.
Les også artikkelen om mange skeptikeres klassiske «hva var det jeg sa?»-stund i mai 2013: Better Place er konkurs
Offentlige midler
Flere amerikanske medier, for eksempel Forbes, har påpekt at offentlig støtte fra staten California bidrar til å finansiere Teslas satsing på batteribytte.
Det handler om såkalte «ZEV-credits» som etter en omlegging krever at bilen er i stand til å skaffe 459 kilometer rekkevidde på 15 minutter, noe selv ikke hurtigladerne til Tesla klarer.
Det klarer derimot brenselcellebilene, for eksempel nye Toyota Mirai som lanseres i California om noen måneder.
Les også:
Nye elbiler får doblet rekkevidde