Det er denne som lager vann av to gasser, og som koster så mye energi å bryte når man vil separere de to gassene igjen.
Poenget er å avsløre vibrasjonene i hydrogenbindingene - mellom et hydrogenatom og andre atomer, enten hydrogen eller oksygen, eller et annet av de millioner av stoffer som hydrogen kobler seg til.
Det er nemlig slik at like før bindingen ryker, så forandrer den vibrasjonsmønster.
Mye av hemmeligheten kan avsløres ved å finstudere dette mønsteret i elektronmikroskoper som er så kraftige at man kan studere hydrogenmolekylene H 2.
Dette gjøres ved bruk av infrarød spektroskopi, der man måler absorpsjon og utsendelse av ulike bølgelengder av usynlig lys. Når oppførselen til hydrogenbindingen er fullt klarlagt, vet forskerne også hvordan de skal bryte den med enklere midler enn til nå.
Nå kan det lysne for hydrogendrift! Det ligger enorme penger i løsningene, så MIT har sikkert ingen finansieringsproblemer med akkurat denne forskningen. Hydrogen er et topp drivstoff bare man kommer på en smartere utvinnings- og lagringsteknikk.
US Army spytter penger i kassa sammen med bilgigantene. Esso et al forsker på bruk av nanorør av karbon som gasslagringsmedium, små nok til at de fanger opp molekylet H 2. Kunsten blir å få gassutdrivingstrykket så lavt at ikke prosessen koster for mye.
En ting er nemlig å utvinne hydrogen, en annen ting er å distribuere den og lagre den der den skal brukes.
Hydrogen vil bli brukt i enda mer effektive brenselceller enn dagens.Bilindustrien, med navn som Daimler Chrysler, General Motors, Toyota og Ford, er hissige til stede på banen.