Stengingen betyr at kapasiteten i tunnelen halveres. Vålerengtunnelen er en av Oslos mest trafikkerte tunneler. Normalt passerer det rundt 65.000 kjøretøy i døgnet.
En del av dette er trafikk som skal gjennom Oslo. Prosjektleder Stian Ellingsen vil ha så lite trafikk i tunnelen som mulig, og han ber i en pressemelding fra Statens vegvesen folk endre reisevanene sine.
– Hvis alle som kjører bil i dag fortsetter å bruke bil etter 8. juni får vi et stort køproblem. Trafikk som skal til og gjennom Oslo bør finne andre ruter enn Vålerengtunnelen. Å bruke den blir en omvei, ikke en snarvei, sier Ellingsen. Han sier at denne gang kan ikke Vegvesenet gjøre som da Bryn-tunnelen var stengt å oppfordre til bruk av kollektivtrafikk.
– Vi ber de som kan om å gå eller bruke sykkel. De som må kjøre oppfordres til å velge andre ruter eller reise til andre tider, sier prosjektleder Stian Ellingsen som legger til at hjemmekontor også er et godt alternativ.
Fra anleggsstart i januar og fram til 8. juni har tunnelen vært nattestengt. Nå starter arbeidene for alvor inne i tunnelen som følge av strengere krav til sikkerhet. Alt sikkerhetsutstyr i tunnelen skal skiftes ut, og det skal bygges nye rømningsveger.
Samtidig skal Statens vegvesen forsterke tunnelen på vegne av Bane NOR som skal legge nye spor på tunneltaket. Nordgående løp i Vålerengtunnelen kommer til å være stengt fram til månedsskiftet september/oktober.
Så stenges sørgående tunnel-løp for oppgradering. Det blir stengt fram til februar 2021.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt