I april skrev Teknisk Ukeblad at nye dieselbiler forurensende langt mer enn det mange har trodd, og slipper ut mellom fire og 20 ganger mer NOx enn det de er godkjent for.
Nå ønsker EU å gjøre noe med dette. Nye regler vil nemlig kreve at dieselbiler skal testes under mer reelle forhold. Det skriver ingeniøren.dk.
Urealistisk kjøresyklus
Målet med de nye reglene, er å redusere NOx-utslippet fra dieselbiler med 80 prosent etter at både norske og internasjonale tester har vist store forskjeller mellom laboratorietestene og reellt utslipp.
Forskjellene forklares blant annet med at det brukes en urealistisk mild kjøresyklus i laboratorietestene.
– Det brukes her en veldig mild kjøresyklus med veldig langsom akselerasjon, noe som gir helt feil mål av reelt utslipp, sier Rolf Hagman i Transportøkonomisk institutt (TØI).
Som tidligere har vist at nye dieselbiler slipper ut så mye som mellom fire og tyve ganger mer NOx enn de er godkjent for.
Hagman er glad EU erkjenner problemet, og at de nå planlegger å endre testrutinene.
Les også: Her lager de diesel av CO2 og vann. Slik gjør de det
Spent på resultatet
Han er likevel ikke sikker på hvor stor effekten av mer reelle resten vil være.
– Det er flott at EU vil sette krav til en mer realistisk kjøresyklus, men hvor stor betydning det vil få er det vanskelig å si noe om foreløpig, sier han.
Det er ikke første gang EU strammer inn kravene til utslipp av NOx.
– Vi har gang på gang håpet på at strengere krav vil gi lavere utslipp, men i mange tilfeller har det vist seg at de relle utslippene likevel ikke har gått ned, så vi er spente på resultatene av dette kravet, sier Hagman.
TU tester elmotorsykler: TU tester elmotorsykler: «Herre min hatt, så morsomt!»