Det er bransjenettstedet worldhighways.com som melder at byggingen av det svære bruprosjektet nå er i gang. Den blir 24 meter bred og får to-felts vei, to jernbanespor, samt gang- og sykkelvei.
Bygges av italienere
Det var Danmarks transportminister Ole Birk Olesen, Vordingborgs borgermester, Mikael Smed og Guldborgsund kommunes borgermester John Brædder, tok det første spadestikket på brua, som skal bygges av et italiensk konsortium bestående av Condotte og Grandi Lavori Fincosit - kalt «Storstrøm Bridge Joint Venture».
Denne totalentreprisen er på 2,1 milliarder danske kroner.
– Med underskriftene på plass på totalentreprisen på Storstrømsbroen er avtalen nå formelt på plass mellem Vejdirektoratet og SBJV. Condotte er uten bestemmende innflytelse i konsortiet, og det er avtalt at selskapets eierandel kun kan endres etter avtale med byggherren, hvilket vil si oss, slår Erik Stoklund Larsen fast, som er prosjektdirektør i Vejdirektoratet fast, da kontrakten ble underskrevet i februar.
Det er det danske ingeniørselskapet Cowi som designer brua i sammarbeid med Dissing+Weitling og Hasløv & Kjærsgaard.
Av den totale prosjektkostnaden bidrar EU med nesten 112 millioner danske kroner.
Landets tredje største
Det er det danske Vegvesenet (Vejdirektoratet) som er byggherre på brua, som forbinder Falster og Sjælland via Masnedø. Den erstatter den gamle Storstrømbroen som stod ferdig i 1937. Den er i dårlig stand, og skal rives.
Ifølge Danmarks Radio hadde omlag 500 mennesker møtt opp for seremonien som markerte starten på byggeprosjektet.
– Det viktigste for lokalbefolkningen, er at de får en sikker og god bru for hurtig togtransport, men også transport med bil og sykkel når de er på farten mellom Falster og Sjælland, sa transportministeren ifølge statskanalen.
Samtidig kalte han den nye brua en europeisk bru.
– Det handler om å få tog hele veien fra Europa, opp forbi våre øyer, og kanskje hele veien oppover Sjælland til Sverige. Derfor er det egentlig også et kjempestort europeisk prosjekt.
LES OGSÅ: Dansk brukontrakt på 2,1 milliarder undertegnet
LES OGSÅ: Nå er endelig asfaltarbeidet i gang på Hålogalandsbrua
LES OGSÅ: Moelven Limtre skal bygge trebruer på Norges største OPS-kontrakt