Statoil bekrefter for Teknisk Ukeblad at Gina Krog-prosjektet som bygges ved DSME-verftet i Sør-Korea blir forsinket.
Det betyr at tre Statoil-prosjekter – alle under bygging i Korea – er forsinket: Mariner og Aasta Hansteen er begge utsatt, noe Statoil opplyste om i tredjekvartalsrapporten sin. Her er produksjonsstarten flyttet fra 2017 til 2018.
Nå forteller selskapet at de har flyttet personell fra Aasta Hansteen og Mariner for å komme a jour med Gina Krog.
– Vi har sagt tidligere at vi har utfordringer med fremdriften på plattformdekket i Korea og at vi ligger noe bak den opprinnelige planen med tanke på enkelte milepæler, sier pressetalsmann Ola Anders Skauby.
– Fordelen med Korea
Han forklarer at problemene dreier seg om enkelte av konstruksjonselementene på plattformdekket.
– Hovedplanen gir oss i dag en avreise fra Korea i 2016 og produksjonsoppstart i 2017. I PUD sa vi første kvartal 2017. Nå sier vi sommeren 2017, sier Skauby.
Han ønsker ikke å spesifisere hvilket kvartal det vil være snakk om.
– Vi jobber godt sammen med verftet og leverandørene for å sikre dette. Slik den oppdaterte planen er nå, møter vi i all hovedsak milepælene våre, sier han.
– Har dere satt inn ekstra personell for å ferdigstille Gina Krog?
– Det er alltid en viss dynamikk i organisasjonen. Vi ser alltid på hvor det er behov for å bruke forskjellige typer kompetanse og kapasitet i de enkelte prosjektene.
– Det er fordelen med å ha flere prosjekter i Korea: Vi kan samarbeide mellom prosjektene og flytte personell i perioder når det er større behov i et annet prosjekt. I all hovedsak har vi flyttet personell som allerede jobbet i Korea, sier Skauby.
- Les også: – Goliat føyer seg inn i rekken av kostnadssprekker når oppdrag settes til verft i utlandet
– Følgeeffekt
Personellet har jobbet på Mariner og Aasta Hansteen, bekrefter han.
– Ja, de har jobbet på de andre prosjektene våre i Korea, som er Mariner og Aasta Hansteen. Dette kan også gå andre veien. Når Aasta og Mariner kommer lenger i sitt løp, kan det godt hentes inn personell fra Gina Krog.
Skauby sier at årsaken til forsinkelsen på Gina Krog blant annet dreier seg om større omfang av prosjektering.
– Som med Aasta og Mariner så er det den globale utfordringen med økning i prosjektering. Det gir en følgeeffekt. Man bruker mer tid og flere timer på prosjektering. Det gir en kø av prosjekter på verftene, sier han.