Det var tirsdag kveld for en uke siden at brua måtte stenge som følge av svikt i konstruksjonen. Siden da har Statens vegvesen jobbet sammen med Stetind Entreprenører og Anlegg Nord for å gjenopprette forbindelsen.
Brua ble åpnet for trafikk natt til onsdag.
Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen
Effektiv jobb
– Vi har jobbet for at den midlertidige brua skulle være på plass i løpet av en uke, samtidig som vi har tatt høyde for at arbeidet kunne ta opptil to uker. Vi er veldig glade for at alt har gått etter planen, og at trafikken kan gå som normalt igjen både for lokalbefolkningen og transportnæringa, sier Gunnar Haugen, som er fagansvarlig for nasjonal bruberedskap i Statens vegvesen.
Den midlertidige brua er 50 meter lang, og dermed lengre enn den eksisterende brua på 38 meter. Brua får ett kjørefelt og vil være lysregulert.
Sikkerheten er den samme som for permanente bruer og lastklassen blir den samme som for den opprinnelige brua og det øvrige riksvegnettet i området.
Ny bru
Statens vegvesen er i gang med arbeidet for å få på plass en permanent bru.
– Den mest nærliggende løsningen er å legge brua i dagens E6-trasé, og i så fall vil det være nødvendig å etablere ny midlertidig bru ved siden av til den permanente brua er klar. Fram til vi har gjort nærmere vurderinger, kan vi ikke si noe om hvor lenge den midlertidige brua vil være i bruk eller om når en ny permanent bru kan være på plass, sier Tore Lysberg.
Statens vegvesen er allerede i gang med grunnundersøkelser i området.
Tore Lysberg understreker at det vil bli bygd en ny permanent bru så snart dette er mulig.
– I tillegg til behovet for å få en ny permanent bru på E6 gjennom Nord-Norge, er det en grense for hvor lenge vi kan legge beslag på ressurser som er en del av den nasjonale bruberedskapen.
Analyserer årsaker
Statens vegvesen har satt i gang arbeidet med å analysere årsakene til at Badderen bru kollapset.
– Vi går grundig hva som er gjort i denne saken, for å finne årsaken til kollapsen og se hva vi kan lære. I mellomtiden vil vi ikke spekulere i årsaker, sier Tore Lysberg.
Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet