(Denne reportasjen står også på trykk i Våre Veger nr. 6 i 2020. Trykk her for å bestille abonnement på bladet.)
Størstedelen av prosjektet er byggingen av de omlag 800 meterne sykkelekspressvei gjennom Håneskrysset. Her inngår blant annet egen dedikert sykkelekspressbru over E18.
Ombyggingen er et ledd i utbyggingen av den gjennomgående sykkelekspressveien fra Sørlandsparken til Andøya, og prosjektet er finansiert av bompenger og statlige tilskudd.
Fram til i dag har E18 Håneskrysset hatt på- og avkjøring kun i østlig retning på E18. Nå er dette endret, og krysset har fått ramper også i vestlig retning.
– Krysset som nå står ferdig skal bidra til vesentlig mindre trafikk i rundkjøringen i det nærliggende Ronakrysset, som er en flaskehals. Vi mener at ombyggingen skal kunne redusere trafikken gjennom Ronakrysset med om lag 30 prosent. Dette skal sikre bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken, sier byggeleder Erling André Flo.
Bærumsordfører om E18-utspill: – Mektig provosert
Kompliserte og krevende trafikkhensyn
Flo forteller at det var et omfattende og krevende prosjekt å bygge om det allerede kompliserte Håneskrysset for å gi plass til en 5,5 meter bred sykkelvei gjennom et stedvis trangt område med mange funksjoner og høy ÅDT. To trange og mørk kulverter er nå erstattet av en åpen og lys gang- og sykkelvei under to bruer som bærer den nye rundkjøringen.
– Vi hadde to store trafikale utfordringer i prosjektet. Det ene var ombyggingen av rundkjøringen hvor ingen trafikkstrømmer skulle blokkeres gjennom hele prosjektet, deriblant trafikkstrømmen fra avkjøringsrampen på E18. Det andre var byggingen av brua for sykkelekspressveien over E18, som krevde flere omlegginger av E18-trafikken for å la seg bygge. Hensynet til sikkerhet var viktig i alle faser, og trafikken på E18 gikk som vanlig, men med nedsatt fartsgrense, forteller Erling André Flo.
Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet
Totalentreprise for TT Anlegg
Hovedentreprenør på prosjektet har vært TT Anlegg. Oppdraget ble lyst ut som totalentreprise og selskapet fikk det for en kontraktssum på 152 millioner kroner eks. mva. Det betyr at entreprenøren har hatt ansvar for både prosjektering og utførelse av byggeprosjektet. Prosjektet er ifølge Vegvesenets byggeleder utført av en robust og dyktig entreprenør.
Entreprenøren har hatt om lag 40 ansatte på prosjektet på det meste, mens Statens vegvesen har ved denne totalentreprisen hatt tre personer fulltid på prosjektet, som har hatt støtte av fagressurser underveis.
I tillegg til at det nye Håneskrysset er det bygget to nye pendlerparkeringer med til sammen omlag 110 parkeringsplasser. De erstatter parkeringen som tidligere lå ved Rona-krysset. Nå er kapasiteten økt betraktelig, samtidig som parkeringen er kommet nærmere bussholdeplassene for både riks- og fylkesvei. Slik er park-and-ride-løsningen blitt enklere å bruke.
Forskere vil gjøre det mindre sannsynlig at du treffer en elg