Arbeidet på strekningen som går mellom Vassmarka og Ronlan i Levanger kommune startet sommeren 2016, og siden den gang har trafikantene måttet benytte seg av tidvis smale, lokale omkjøringsveier og veier gjennom boligområder.
Hektisk
Da vi besøkte prosjektet tidligere denne måneden, kunne byggeleder Gunleik Hoffman fortelle at samarbeidet med både trafikantene og lokalbefolkningen har gått fint.
Tirsdag var det altså endelig klart for å sette trafikk på veien. Når veier24 snakker med byggelederen tidlig på ettermiddagen, er den nye strekningen åpnet for trafikk i sørgående felt.
– Vi skal lappe på midteleren og så få opp de siste rekkverkene på siden av veien før vi åpner i begge retninger. Det skjer i løpet av dagen, rapporterer han.
Han legger til at de under anleggsarbeidet ikke har hatt noen skader med fravær
De siste månedene har vært hektisk for anleggsfolkene, men dette var man forberedt på. Selv om det nå blir trafikk på veien, er det likevel noe småtteri som gjenstår. Dette gjelder blant annet arbeid i forbindelse med omkjøringsveier og riggområde.
– Vi holder nok på både i august og september. 21. august er det offisiell åpning med snorklipping, forteller Hoffman.
15-20 mann i sving
Det er det lokale Levanger-firmaet Fiborg & Sellæg Maskin som har vært hovedentreprenør på prosjektet. Enterprisen er pålydende 121 millioner kroner.
De har gjennom hele anleggsperioden hatt 10-15 mann gjennom hele anleggsperioden, pluss underentreprenører.
Av andre tall kan nevnes at totalt 100.000 kubikkmeter er sprengt ut, og transportert bort. Bredere vei, ny linjeføring og lette masser har medført et masseoverskudd på 200.000 kubikkmeter.
Det er bygget seks konstruksjoner; to bjelkebruer med støpt betongdekke. utvidelser av tre kulverter samt bygging av en fjerde. PEAB Asfalt har gjort jobben med asfalteringen, og 35.000 kubikk er lagt.
Populært prosjekt
Da det var anbudsåpning på prosjektet i mai 2016, hadde intet mindre enn ni entreprenører levert tilbud. Åtte av disse var lokale.
Den eneste riksentreprenøren som meldte sin interesse, var Veidekke. De leverte et tilbud på 152,8 millioner.
Krangel i kulissene
Samtidig som at prosjektet nå er ferdig, er det uenigheter mellom hovedentreprenøren og sprengningsfirmaet YT Kalk. Sistnevnte begjærte hovedentreprenøren konkurs på grunn av manglende betaling.
Fiborg & Sellæg Maskin på sin side, mente underleverandøren ikke har fulgt prosessen som var avtalt i kontrakten.
De svarte med et motkrav på 2,4 millioner kroner.
Dermed møttes partene i retten, der saksøkers advokat foreslo at partene forsøkte å komme til forlik.
Trønder-Avisa skriver at YT kalk foreslo et forlik på en million kroner da partene møttes i retten for andre gang 29. juni, men dette har ikke hovedentreprenøren gått med på.
Dom i saken faller senere.
LES OGSÅ: Ulykkesbelastet kryss på E6 i Trøndelag skal endelig utbedres - skal stå ferdig på senhøsten i år