Trafikken på Gardermoen ventes å øke med fem millioner passasjerer fra 2017.
For å ta unna passasjerveksten, planlegger Flytoget å kjøpe inn åtte nye togsett. Kontrakten har en verdi på 147 millioner euro (1,3 milliarder kroner).
Torsdag ble kunngjøringen om kontraktstildeling lagt ut på Doffin, og det ble klart at de nye togsettene skal leveres av spanske CAF.
Det rimeligste tilbudet
Flytoget mottok totalt to tilbud fra leverandører om nye togsett, og skriver i kunngjøringen at CAF ble valgt da de kom med det økonomisk mest fordelaktige tilbudet.
I tillegg til leveransen av de åtte togsettene, har Flytoget opsjon på inntil seks tog til, dersom de skulle ønske det.
Togene må oppfylle Flytogets funksjonskrav som blant annet omfatter makshastighet på minst 210 km/t, minimum 236 seter per tog og universell utforming.
Kontrakten vil også kunne omfatte en assistanse til oppdragsgiver knyttet til tilpassing av design og interiør av eksisterende togsett slik at togsettene fremstår som en enhetlig flåte.
Krav til reisetid mellom Oslo S til Oslo Lufthavn skal forblir uendret, og skal ikke overstige 19 minutter.
Les også: Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig
Dyrere enn planlagt
Siden dagens flytogflåte var en engangsproduksjon, var det ikke aktuelt med samme modell når nye togsett skulle kjøpes inn.
Hans Kristensen, direktør for sikkerhetsteknikk, og leder av styringsgruppa som står for innkjøpene av de nye togene, har tidligere fortalt Teknisk Ukeblad at Flytoget så etter togsett som allerede er i bruk og som er satt i produksjon.
Han fortalte i fjor at Flytoget regnet med å bruke opp mot en milliard kroner på de nye togsettene.
Flytoget ønsker ikke selv å kommentere kjøpet fredag ettermiddag.
Les også:
Her kjører toget helt uten kjøreledning
Byggingen av verdens raskeste tog er i gang