BRUER

Se hvem som skal prosjektere den mye omtalte gangbrua over Otra i Kristiansand

I 2020 skal den stå ferdig.

Nå ser det ut til at gang- og sykkelbrua over Otra blir en realitet.
Nå ser det ut til at gang- og sykkelbrua over Otra blir en realitet. Foto: Kristiansand kommune
7. sep. 2018 - 08:14

Fristen for å melde seg til prosjekteringsoppdraget gikk ut rett før sommerferien, og nå er det klart at det er ingeniørfirmaet Degree of freedom som får jobben. 

200 meter lang

Firmaet vant i 2017 Norsk Stålkonstruksjonspris for Bumerang bru og Jungelbrua i Oslo. Disse er i år nominert til European Steel Bridge Award som deles ut 11. september. 

Den nye brua krysser Otra mellom Kjøita og Rådhusplassen i Kristiansand. Det er en lukket stålbru, som er 200 meter lang, og får en fri bredde på fire meter. 

Degree of freedom har med seg landskapsarkitekter fra Asplan Viak, som sikrer at konstruksjonen tilpasses eksisterende bebyggelse og grøntarealer på begge sider av elva. 

Det er Kristiansand kommune som er oppdragsgiver. Prosjektleder Jon Petter Langfeldt forteller til veier24 at prosjekteringsarbeidet er ventet ferdig rundt mars neste år. 

Deretter følger en prosess med politisk behandling og fabrikasjon av selve brua. 

– Dette vil nok ta et år. Brua vil nok kunne være klar i mars 2020, sier prosjektlederen. 

LES OGSÅ: Syv stålbruer nominert til pris - to av dem er norske

Lang prosess

Forrige gang Kristiansand kommune sendte en gangbru over Otra ut på anbud, ble prisene for høye. Dette er cirka godt over ti år siden. Det var en buebru med et spenn på 140 meter. Den kom imidlertid aldri lengre enn til tegnebrettet. 

Lokalt har brua skapt mye debatt. Senest i mars i år, da formannskapet i kommunen bestemte at brua skal bygges i stål - og ikke i tre.

Dette ble vedtatt mot Senterpartiets stemme, ifølge Fædrelandsvennen.

 – Vedtaket var som forventet, men jeg er skuffet. Det mest fornuftige hadde vært å bygge broa i tre. Det er både mer miljøvennlig og mer estetisk, sa representant Hans Petter Horve (Sp) til avisen

Ap stemte for forslaget, men sa seg likevel enig med vedtaket. 

– Ap gikk for dette vedtaket, fordi vi er opptatt av å få denne broa på plass nå, kommenterte representant Trond Blattmann. 

Dette har vært en lang prosess. Reguleringsplanen for ny gang- og sykkelveibru, ble godkjent av bystyret allerede i 2004. 

Brua har en estimert kostnad på 50 millioner kroner. 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.