– En viktig milepæl for prosjektet. Nå er planprosessen formelt i gang. Vi har lagt opp til et løp som vi håper motiverer publikum til å fremme sine synspunkter, meninger og forslag knyttet reguleringsarbeidet som starter, sier utbyggingssjef Vidar Stormark i Nye Veier i en pressemelding.
LES OGSÅ: Han skal lede Nye Veiers E39-prosjekt gjennom Mandal
Har laget medvirkningsportal
Strekningen inngår som en del av nye E39 mellom Kristiansand og Stavanger. Reguleringsplanen utarbeides på bakgrunn av kommunedelplan med konsekvensutredning for strekningen ny E39 Døle bru - Livold vedtatt i Mandal kommunestyre 18. juni 2015 og i Lindesnes kommunestyre 25. juni 2015.
Nye Veier har i samarbeid med Asplan Viak opprettet en digital medvirkningsportal som skal gjøre det enklere for publikum å gi tilbakemelding.
Den finner du her.
Planområdet er cirka ti kilometer langt og strekker seg fra Døle bru til Mandal by, nærmere bestemt Ime.
Planen skal legge til rette for fire felts motorvei med fartsgrense 110 kilometer i timen, og to-felts tilkomstvei til Mandal med fartsgrense 90 kilometer i timen. Det er ventet at tiltaket gir vesentlig forbedret fremkommelighet og trafikksikkerhet. Under planarbeidet kan planområdet bli mer avgrenset.
LES OGSÅ: Dette kan bli Norges første strekning med fartsgrense på 120 kilometer i timen
Fremdriften
29. juni skal det velges entreprenør til konkretiseringsfasen. Denne varer til 30. september. Signering av kontrakt med entreprenør skal skje 4. oktober, og det forventes byggestart andre kvartal neste år.
Strekningen skal stå ferdig i 2022.