– Det var en deilig følelse å se maskinene i full gang, og at det fungerte slik det skulle i forhold til underlaget, sier Arntzen.
– Full trøkk
Å rekke asfaltering før vinteren setter inn har vært det store usikkerhetsmomentet for om brua kunne åpnes på denne siden av nyttår. Etter flere utsettelser knyttet til fremdriften i sveisingen av stålkassene måtte Vegvesenet tidligere i høst erkjenne at det ikke var mulig å sette noen fast åpningsdato.
Men i dag kunne prosjektledelsen slippe jubelen løs, da asfaltmaskinene rullet ut mandag morgen.
– Nå er det fullt trøkk. De tar første laget på den ene kjørebanen på hele strekningen i dag. Jeg regner med at de får ferdig den neste siden i morgen, pluss en del av lag 2. Det skal legges to lag på 4 centimeter hver, og vi regner med at jobben er utført i løpet av tre til fire dager.
Høvelig værvarsel
Værforholdene er den kritiske faktoren ved all asfaltering, og ekstra kritisk er det å legge asfalt på en fritthengende stålkasse som ikke har noen marktemperatur.
– Været ser i så måte høvelig bra ut. Det er litt kaldt, men vi får god vedheft, sier Arntzen, som har vært plaget med svært mye nedbør og kaldvær de siste par ukene.
– Det har ikke vært noe særlig frem til nå, og vi tør selvsagt ikke slippe jubelen løs før vi har lagt hele brua, men varselet ser sånn passe lovende ut utover uka.
Mye arbeid gjenstår
Med asfalten på plass tør Arntzen slå fast at det blir åpning i løpet av desember. Ennå gjenstår det mye arbeid, men dette kan utføres selv om frosten setter inn.
– Det er masse jobb igjen selv om asfalten er på plass. Vi skal opp med tårnhusene i toppen av brutårnene, der man nå holder på med fundamentet. Det skal monteres rekkverk og lys, vi skal demontere arbeidsplattformen under brudekket, brufugene skal på plass, tårnkranene skal demonteres, midlertidige heiser skal ned. Alt dette er vi avhengig av godt vær for å gjøre. Og alt dette er arbeid det blir vanskelig å utføre med trafikk på brua, sier Arntzen.
Det eneste han kommer til å utsette til etter at det er satt trafikk på brua er rent kosmetisk arbeid, som for eksempel enkelte malingsarbeider under brua og den type oppgaver.
LES OGSÅ: NCC krever 200 millioner ekstra fra Vegvesenet for arbeid på Hålogalandsbrua - saken havner i retten
LES OGSÅ: Sveisejobben på Hålogalandsbrua for dårlig - åpningen utsatt nok en gang