Fjordkryssingen over Bjørnafjorden er det største prosjektet på Fergefri E39.
Nå leter Statens vegvesen etter to rådgivergrupper som gjennom en periode på ti måneder skal jobbe med å videreutvikle og dokumentere fire nominerte varianter av flytebruløsning.
Vegvesenet skal i løpet av 2019 innstille på valg av konkret løsning.
LES OGSÅ: Fergefri E39: Vegvesenet frir til offshore- og maritimbransjen
Alternativ 1: Flytebru som i horisontalplanet fungerer som en buebru. Bruen er fastholdt kun i hver ende.
Alternativ 2: Flytebru som i horisontalplanet fungerer som en buebru tilsvarende som 1. I tillegg inngår forankringssystem. Forankringssystemet tenkes kun aktivert ved en mulig ekstremhendelse, og skal i slik situasjon kunne forhindre en progressiv bruddutvikling for konstruksjonen som ellers ikke kan utelukkes.
Alternativ 3: Flytebru som i horisontalplanet fungerer som en bjelkebru. Bruen er fastholdt i hver ende, og har i tillegg forankringsliner til ankere på sjøbunnen. Forankringslinene besørger nødvendig stivhet for bruen i horisontalplanet. Bruen er rettlinjet i horisontalplanet.
Alternativ 4: Flytebru som er liknende til 3, men i dette alternativet er kun høgbrudelen av brua rettlinjet. Flytebrudelen er krum.
De som vil utføre oppdraget, må levere inn anbud innen 10. september i år.
Les hele utlysningen på Doffin,