Fjordkryssingen over Bjørnafjorden er det største prosjektet på Fergefri E39.
Nå leter Statens vegvesen etter to rådgivergrupper som gjennom en periode på ti måneder skal jobbe med å videreutvikle og dokumentere fire nominerte varianter av flytebruløsning.
Vegvesenet skal i løpet av 2019 innstille på valg av konkret løsning.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
LES OGSÅ: Fergefri E39: Vegvesenet frir til offshore- og maritimbransjen
Alternativ 1: Flytebru som i horisontalplanet fungerer som en buebru. Bruen er fastholdt kun i hver ende.
Alternativ 2: Flytebru som i horisontalplanet fungerer som en buebru tilsvarende som 1. I tillegg inngår forankringssystem. Forankringssystemet tenkes kun aktivert ved en mulig ekstremhendelse, og skal i slik situasjon kunne forhindre en progressiv bruddutvikling for konstruksjonen som ellers ikke kan utelukkes.
Alternativ 3: Flytebru som i horisontalplanet fungerer som en bjelkebru. Bruen er fastholdt i hver ende, og har i tillegg forankringsliner til ankere på sjøbunnen. Forankringslinene besørger nødvendig stivhet for bruen i horisontalplanet. Bruen er rettlinjet i horisontalplanet.
Alternativ 4: Flytebru som er liknende til 3, men i dette alternativet er kun høgbrudelen av brua rettlinjet. Flytebrudelen er krum.
De som vil utføre oppdraget, må levere inn anbud innen 10. september i år.
Les hele utlysningen på Doffin,