Fredag 6. oktober kunne Vegvesenet melde at siste brukasse har kommet på plass på Hålogalandsbrua.
– Med det er de aller mest værutsatte og kritiske fasene av prosjektet ferdig, sier fungerende prosjektleder Hans-Jack Arntzen i Statens vegvesen.
Brudekket består av 30 stålkasser, og har tatt en drøy måned å få på plass.
Vanskelige vindforhold
I utgangspunktet skulle heisingen av brukassene ta mellom to og tre uker.
Arntzen forteller at det har blitt en del stopp i arbeidet på grunn av for sterk vind.
– Men på tross av dette så har det gått relativt greit, sier han.
Nå som kassene er på plass, skal det gjennomføres en svær sveisejobb.
– Dette er et omfattende arbeid som kommer til å gå gjennom hele vinteren, sier Arntzen.
- Landets nest største hengebru: Monteres som et byggesett med deler fra hele verden

Arbeid som gjenstår
Når Hålogalandsbrua står ferdig vil den være landets nest største hengebru, med et hovedspenn på hele 1145 meter.
Etter sveisearbeidet vil arbeidet med bærekablene gjøres ferdig.
I tillegg skal det utføres en del avsluttende betongarbeid, alle elektroinstallasjoner skal på plass, det skal monteres en heis i begge brutårnene og tårntoppene skal kles inn med et «tårnhus».
Helt til slutt skal det legges asfalt på brua.
Arntzen tør fremdeles ikke å komme med noen endelig dato for åpningen av brua, men sier etaten sikter mot åpning i løpet av sommeren 2018.
- Støpes nedover: Norges nest lengste hengebru