Nå er megakontrakten på strekningen Ranheim-Værnes signert

Til høsten neste år har de kanskje kommet i gang.

Juan Amaury Gil Gandia i Acciona signerer kontrakten sammen med  direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland og prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan.
Juan Amaury Gil Gandia i Acciona signerer kontrakten sammen med direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland og prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan. Foto: Martin Gramnæs
28. sep. 2018 - 11:15

Det var feststemning i Nye Veiers lokaler i Trondheim fredag. Da fikk et halvannet års kontraktsarbeid sitt punktum da Nye Veier og Acciona Construcción signerte for bygging av ny vei mellom Ranheim i Trondheim og Trondheim lufthavn Værnes.

Gledens dag

Begge parter virker ivrige etter å komme i gang med kontrakten til en verdi på hele fire milliarder kroner. For hele prosjektet har Nye Veier kalkulert en samlet kostnad på 5,6 milliarder kroner.

Dette innebærer bygging av den 23 kilometer lange firefelts veien, samt et operatøransvar 20 år fram i tid. 

– Dette er en gledens dag, både for oss og alle trafikantene som har ventet på dette, sa prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan da han ønsket velkommen til et fullsatt konferanserom fredag formiddag. 

Både han og Nye Veier-direktør Ingrid Dahl Hovland understreket at de nå er helt sikre på at de har valgt riktig entreprenør. 

Kontrakten innebærer bygging og påfølgende operatøransvar 20 år fram i tid. Juan Amaury Gil Gandia i Acciona og Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier skjærer opp festkaken. <i>Foto:  Martin Gramnæs</i>
Kontrakten innebærer bygging og påfølgende operatøransvar 20 år fram i tid. Juan Amaury Gil Gandia i Acciona og Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier skjærer opp festkaken. Foto:  Martin Gramnæs

Den spanske aktøren har vært gjennom omfattende prekvalifisering og kvalifisering. I alt fem andre aktører var kvalifisert til konkretiseringsfasen, og i juli ble det klart at Nye Veier ville gå videre med Acciona. 

Er her for godt

God stemning var det naturligvis også blant den spanske delegasjonen. Direktør for prosjekter i Norge, Jacobo Armanz fortalte under presentasjonen at de vil bruke dette prosjektet for å posisjonere seg i Norge.

Accionas direktør for veier, bruer og spesialkonstruksjoner, Juan Amaury Gil Gandia kommenterte overfor veier24 at de har kommet til Norge for godt. 

Et interessant spørsmål er hvor mye dette prosjektet vil kaste av seg for lokale leverandører. Dette er det for tidlig å si noe om på nåværende tidspunkt, men Gandia påpekte at de er opptatt av å jobbe på lokalt nivå og at verdiskapningen vil skje der.

– Det er en del kontroverser rundt det at store aktører kommer inn i lokale markeder. Har du noen tanker om det?

– Slik er det over hele verden. For vår del følger vi prinsippet om å tenke globalt og jobbe lokalt. 

Mye folk og god stemning under signeringen fredag. <i>Foto:  Martin Gramnæs</i>
Mye folk og god stemning under signeringen fredag. Foto:  Martin Gramnæs

Prosjektdirektør hos Nye Veier, Johan Arnt Vatnan påpekte at de sammen med entreprenøren nå skal optimalisere prosjektet, og at mange detaljer ennå ikke er på plass. 

Han kunne imidlertid avsløre at de planlegger å starte  arbeidet i tunnelen nærmest Trondheim - altså Væretunnelen. 

– Og dersom alt går etter planen, kan vi være igang på denne tiden av året neste år. 

LES OGSÅ: Fredag signerer Nye Veier kjempekontrakt på fire milliarder med spanske Acciona

LES OGSÅ: Nye Veier har valgt entreprenør for konkretiseringsfasen for E6 mellom Ranheim og Værnes i Trøndelag

 

 

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.