PROSJEKTER

Nå er prislappen 4 mrd: Anbefaler å få ned kostnadene og risikoen på Kjerringsundsambandet

I en ekstern kvalitetssikring (KS2) av Kjerringsundsambandet blir Aukra kommune og Møre og Romsdal fylkeskommune anbefalt å arbeide videre med å redusere kostnader og risiko for prosjektet som nå har en styringsramme på 3.950 millioner kroner.

Kjerringsundsambandet har total lengde på cirka sju kilometer fra Nautneset på Otrøya til Hukkelberget på Gossen.
Kjerringsundsambandet har total lengde på cirka sju kilometer fra Nautneset på Otrøya til Hukkelberget på Gossen. Illustrasjon: Møre og Romsdal fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. feb. 2023 - 11:23

KS2-rapporten er utarbeidet av Dovre Group Consulting og Transportøkonomisk institutt på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet.

KS2-rapporten anbefaler en styringsramme for prosjektet på 3.950 millioner kroner inkl. mva. (1. juli 2022-kroner). Det beløpet er vesentlig høyere enn tidligere anslag, og skyldes blant annet usikkerhet og prisøkning som følge av Ukraina-krigen.

Må kna litt på kostnadene

Men fylkeskommunedirektøren i Møre og Romsdal innstiller til tross for prisstigningen på at det skal jobbes videre med optimalisering av prosjektet for å redusere risiko og usikkerhet, slik rapporten peker på. Samt at endelig vedtak om realisering først bør skje etter anbudsåpning når prosjektet har vært lyst ut. Også det i tråd med anbefalingene i KS2-rapporten.

Fylkeskommunedirektøren vil komme tilbake med egen sak om realisering av prosjektet når nødvendige avklaringer foreligger, heter det.

Saken skal til behandling i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune onsdag 1. mars, før endelig vedtak i fylkestinget 24. april.

Skal bruk stein fra tunnel under Romsdalsfjorden

Kjerringsundsambandet er planlagt som en konsekvens av planene for ny E39 mellom Ålesund-Molde. Steinen fra tunnelen under Romsdalsfjorden skal blant annet brukes til sjøfyllinger i sambandet. Begge veiprosjektene har gjensidig økonomisk og samfunnsmessig nytte, både gjennom kort transport og nytte av tunnelstein og fordi at samfunnsnytten øker.

Kjerringsundsambandet har en total lengde på cirka sju kilometer fra Nautneset på Otrøya til Hukkelberget på Gossen. <i>Illustrasjon:  Møre og Romsdal fylkeskommune</i>
Kjerringsundsambandet har en total lengde på cirka sju kilometer fra Nautneset på Otrøya til Hukkelberget på Gossen. Illustrasjon:  Møre og Romsdal fylkeskommune

Kjerringsundsambandet har en total lengde på cirka sju kilometer fra Nautneset på Otrøya til Hukkelberget på Gossen. Det omfatter vei på land, vei på sjøfylling og to store bruer, Bollholmsundbrua (635 meter lang fritt-frambygg og Kjerringsundbrua (875 meter lang hengebru eller 920 meter lang skråkabelbru).

Planen er at veiprosjektet skal finansieres av Aukra kommune, ferjeavløsningsmidler og  bompenger. Fylkeskommunen skal være eier av veien, med det framtidige ansvaret for drift, vedlikehold og rehabilitering.

En kabelbrann tidligere denne måneden stengte Oslotunnelen mellom Oslo sentralbanestasjon og Nationaltheatret i nesten to døgn.
Les også

Vil koste 60 milliarder: Må vente over 20 år før ny togtunnel gjennom Oslo er klar

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.