KS2-rapporten er utarbeidet av Dovre Group Consulting og Transportøkonomisk institutt på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet.
KS2-rapporten anbefaler en styringsramme for prosjektet på 3.950 millioner kroner inkl. mva. (1. juli 2022-kroner). Det beløpet er vesentlig høyere enn tidligere anslag, og skyldes blant annet usikkerhet og prisøkning som følge av Ukraina-krigen.
Må kna litt på kostnadene
Men fylkeskommunedirektøren i Møre og Romsdal innstiller til tross for prisstigningen på at det skal jobbes videre med optimalisering av prosjektet for å redusere risiko og usikkerhet, slik rapporten peker på. Samt at endelig vedtak om realisering først bør skje etter anbudsåpning når prosjektet har vært lyst ut. Også det i tråd med anbefalingene i KS2-rapporten.
Fylkeskommunedirektøren vil komme tilbake med egen sak om realisering av prosjektet når nødvendige avklaringer foreligger, heter det.
Saken skal til behandling i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune onsdag 1. mars, før endelig vedtak i fylkestinget 24. april.
Skal bruk stein fra tunnel under Romsdalsfjorden
Kjerringsundsambandet er planlagt som en konsekvens av planene for ny E39 mellom Ålesund-Molde. Steinen fra tunnelen under Romsdalsfjorden skal blant annet brukes til sjøfyllinger i sambandet. Begge veiprosjektene har gjensidig økonomisk og samfunnsmessig nytte, både gjennom kort transport og nytte av tunnelstein og fordi at samfunnsnytten øker.
Kjerringsundsambandet har en total lengde på cirka sju kilometer fra Nautneset på Otrøya til Hukkelberget på Gossen. Det omfatter vei på land, vei på sjøfylling og to store bruer, Bollholmsundbrua (635 meter lang fritt-frambygg og Kjerringsundbrua (875 meter lang hengebru eller 920 meter lang skråkabelbru).
Planen er at veiprosjektet skal finansieres av Aukra kommune, ferjeavløsningsmidler og bompenger. Fylkeskommunen skal være eier av veien, med det framtidige ansvaret for drift, vedlikehold og rehabilitering.
Vil koste 60 milliarder: Må vente over 20 år før ny togtunnel gjennom Oslo er klar