Onsdag denne uken ble siste stålplate montert inne i Holmestrand stasjon.
Med det er himlingen inne i stasjonsbygget dekket med 7000 himlingsplater, med en vekt på 1000 tonn.
Komplisert arbeid
Stålhimlingen, som skal vare i 100 år, har vært en komplisert affære, ifølge prosjektsjef Knut Edmund Knutsen fra Jernbaneverket.
Himlingen fungerer som vann- og frostsikring i tunnelen, og består av syrefast stål.
Knutsen sier løsningen ikke er brukt noe annet sted i verden så langt.
– Dette har av og til føltes mer som et forsknings- og utviklingsprosjekt enn som et utbyggingsprosjekt. Så det er godt å se at den siste stålplaten nå er på plass, sier han.
- Les også: Her dekkes taket med 1000 tonn stål
Strenge krav
Det er entreprenøren HENT som har montert opp himlingen.
Assisterende prosjektleder Bjørn Burmann forteller at jobben har vært utfordrende.
– Alle sveiserne måtte sertifiseres for å jobbe med denne typen stål. Det er også svært strenge krav til dokumentasjon, for hver eneste sveis er det dokumentert hvem som har utført den, hvilken sveisetråd som ble brukt og hvilket utstyr, forteller han i en pressemelding fra Jernbaneverket.
Og legger til at alle sveiseskjøtene på opphengsstagene er kontrollert med ultralyd.
– I tillegg til det er alle boltene i hovedstålet montert med kompliserte oppspenningsprosedyrer og rutiner avhengig av hvilken lengde og dimensjon det er på bolten, forteller han.
Åpnes i november
Valget om stålhimling inne i stasjonshallen skyldes et kostnadsspørsmål.
– Det ble sett på en løsning med full utstøpning, men på grunn av hallens enorme tverrsnitt ble det tidlig i prosjektet konkludert med at stålhimling er den beste løsningen, sier Knutsen.
Nå som himlingen er ferdig montert nærmer det seg slutt-tester i hallen 23. september.
Om alt går etter planen kan første passasjertog kjøre gjennom nye Holmestrand stasjon 28 november.