Prosjektet er endelig sikkerhetsgodkjent og strekningen ble åpnet for trafikk fredag 26. februar.
Prosjektet 714 Lakseveien består av flere større utbedringer av veinettet for å bedre framkommeligheten, forkorte reisetiden og ikke minst øke trafikksikkerheten.
Når alle delprosjektene er ferdige, vil veien mellom Hitra/Frøya og Orkanger være over 12 kilometer kortere.
Åstfjordkryssinga betegnes som delprosjekt 8 i utbyggingen, og har en total lengde på cikra 5,6 kilometer. Her er Slørdalstunnelen, som er på rundt 2650 meter, Mjønestunnelen på rundt 770 meter og Åstfjordbrua på omkring 770 meter.
Dette er den delstrekningen som gir den største enkeltinnsparingen i utbyggingen av fylkesvei 714 Laksevegen. Veien kortes inn med cirka seks kilometer, og gir betydelig forbedring av framkommeligheten og trafikksikkerheten, skriver fylket i en pressemelding.
– Etter en del utfordringer med sikkerhetsutrustningen og godkjenning er det nå endelig klart for trafikkåpning. Dette er en stor dag, både for de som har jobbet med prosjektet i flere år og for trafikantene, som får glede av ny, trafikker og moderne veg, sier seksjonsleder Jo Bernt Brønstad i Trøndelag fylkeskommune i meldingen.
Nå skal det bli tryggere å ferdes ved det populære turistområdet
Ingen markering
– Vi skulle gjerne invitert til en ordentlig åpningsfest av den nye vegstrekningen, men nå er vi opptatt av å få åpnet vegen for trafikk så raskt som mulig og så vil vi invitere til en markering senere, sier Brønstad.
Kong Olavs sjalupp er modernisert og elektrifisert