– Det mangler noe småtteri her og der, men nå går trafikken, så det er klart at en milepæl er nådd.
Det sier prosjektleder Odd Jostein Haugen, mens vi kjører den splitter nye motorveien et par dager før julefreden senker seg.
Ordentlig motorvei
Trafikken har siden november gått i nordgående trase, men onsdag denne uka kunne fornøyde bilister ta hele anlegget i bruk.
Da veien åpnet onsdag morgen, var fartsgrensen 70 kilometer i timen, men torsdag ble denne hevet til 100. Dette er den første strekningen med så høy fartsgrense i Midt-Norge. Det er også landsdelens første motorvei.
De beste veiene i Trøndelag har hittil vært klasifisert som motortrafikkvei.
For å få status som motorvei må strekningen ha minst fire felt, ha midtdeler og være minst fem kilometer lang.
– Jeg hørte en bilfører som sa at nå er det nesten artig å betale bompenger, forteller prosjektlederen med et smil.
Det gikk cirka to år og ni måneder før hovedentreprenør Peab satte spaden i jorda, til trafikken kunne flyte fritt på den nye strekningen. Den går hovedsaklig i samme trase som gamle E6, men med fire felt, og en fartsgrense på 100 kilometer i timen, blir det en helt ny hverdag for de som ferdes i området.
– Hastigheten er en ting, men det blir ikke samme køene, vi har fått bort en flaskehals, slår Haugen fast.
Strekningen har en årsdøgnstrafikk på omlag 30.000 biler, så køkjøring har vært en del av folks hverdag lenge. Også under den såpass lange anleggsperioden.
Åpning i februar
Det meste av storarbeidet er som sagt ferdig, men det gjenstår ennå en del på brua i Hårstadkrysset. Dette arbeidet skal stå ferdig når Vegvesenet foretar den offisielle åpningen av anlegget i februar.
Da skal også alt av støyskjerming og massefyllinger være på plass.
– Hvordan har samarbeidet med entreprenøren vært?
– Det har vært veldig bra. Det blir jo noen diskusjoner, men det er jo slik det skal være på et slikt prosjekt, sier han, og påpeker at trafikken ble satt på en måned før opprinnelig tidsplan.
– Kontraktsperioden var ut januar 2019.
I tillegg til den nye veien, består prosjektet av flere konstruksjoner; Tre veibruer, et planskilt kryss med ramper (Hårstadkrysset som ennå ikke er ferdig), en kombinert bru for biler, gående og syklende, samt fire underganger for gående og syklende.
Totalt blir det også 7 200 meter med støyvoller og 4 200 meter med støyskjermer.
Seks norske ville bygge
Anbudsåpningen på prosjektet var senhøsten 2015. Da hadde seks norske entreprenører meldt sin interesse for kontrakten.
Peab var lavest, med en pris på cirka 1,1 milliard kroner. På andreplass fulgte AF Gruppen som ville ha 1,23 milliarder med NCC hakk i hæl (1,24). Veidekke ville ha 1,28 milliarder, mens et arbeidsfellesskap mellom Skanska og Johs J. Syltern forlangte 1,294 milliarder. BetonmastHæhre (den gang Hæhre Entreprenør lå høyest med en pris på 1,39 milliarder.
Prosjektet i sin helhet har en ramme på 2,5 millarder kroner.
LES OGSÅ: Fra og med mandag kan du kjøre hele strekningen mellom Melhus og Trondheim på ny E6