Det amerikanske havvindmarkedet er i sterk vekst, og nå har skipsdesignerne i Ulsteinvik fått sjansen til å trenge seg inn i dette markedet.

Ulstein har til nå levert seks skip til havvind, og det har vakt interesse over dammen. Aeolus Energy Inc. i Florida har gitt dem i oppdrag å utvikle konseptdesign på et serviceoperasjonsskip (SOV) for havvind.


Et konseptdesign er en tidlig skisse av skipene, og utgjør ikke rare kontrakten i kroner og øre.
– Men det er klart at dette er en viktig milepæl for oss, siden vi nå beveger oss mot et nytt marked, sier kommunikasjonssjef i Ulstein, Lene Trude Solheim, til TU.
- Ble oppfunnet i sterk motgang: Slik fant Ulstein opp X-Bow, X-Tender og oppsvingbar thruster.
– X-Stern kan bli stort
Ulstein har solgt fem design til havvindskip med deres egne skrogformer X-Bow og X-Stern.
Ulstein er særlig spent på utviklingen til hekkedesignet X-Stern, som ble lansert i 2014.
– Det har vist seg at dette designet fungerer godt for å kunne legge hekken inntil vindmøllene, så en slipper å legge baugen til, også i tøft vær. Her ser det ut til at vi har fått til noe som kan bli stort i havvindmarkedet, sier Solheim.
I en pressemelding uttaler administrerende direktør Elia Golfin i Aeolus Energy at valget falt på Ulstein først og fremst fordi de er verdensledende innen dette markedet.
Ulstein ble det første designselskapet som introduserte spesialdesignede SOV-er til det europeiske markedet.
– Sammen med Ulstein skal vi utvikle en moderne flåte, styrke den amerikanske skipsbyggingsindustrien og bidra til en fornyelse av havvindindustrien med amerikanskbygde båter, sier Golfin i meldingen.
- Flere prosjekter hos Ulstein: Bygger cruiseskip med dieselmotor for ekspedisjoner i arktis
Innholdsrikt havvind-år
Skipsdesignet blir kort fortalt en videreutvikling av Ulstein sitt SX195-design. Denne versjonen vil i tillegg støtte kravende til Jones Act, som regulerer skipshandel i USA, og den amerikanske kystvakten.
Visekonsernsjef i Ulstein, Tore Ulstein, sier de er svært stolte av å bli valgt som designpartner av Aeolus.
– Vi har lang erfaring i å følge opp verft ulike steder i verden som bygger våre innovative offshoreskip, og ser frem til å bruke disse erfaringene videre i USA, uttaler han i pressemeldingen.
Aeolus Energy Group ble etablert i 2012 og yter tekniske og vedlikeholdstjenester innen vind, sol- og offshoreindustrien.


For Ulstein har 2018 vært et innholdsrikt havvind-år, med fem leveranser som inkluderer to SOV-er, et kabelleggingsskip og et større installasjonsfartøy.
