I går, torsdag, startet den første serieproduksjonen av Mitsubishi i-MiEV, melder Nikkei .
Dermed er den japanske produsenten i rute til å nå målet om å produsere 2.000 slike elbiler i løpet av 2009 og 5.000 biler neste år.
I juli
De første flåtekundene skal få levert i-MiEV i slutten av juli, skriver det japanske nettstedet.
Elbilen fra Mitsubishi er per i dag en av de argeste konkurrentene til Think City. Bilen har fire seter, en rekkevidde på cirka 160 km, toppfart på 130 km/t og maksimalt kraftutbytte fra motoren på 47 kW.
I Japan skal den selges for rundt tre millioner yen, noe som tilsvarer ganske nøyaktig 200.000 kroner med dagens kurs.
2010 i Norge
Hva slags pris den får når den kommer til Norge, har Mitsubishis norske avdeling, MMC Norge, ennå ikke fastsatt.
Men den skal komme for salg allerede neste år.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Vi ønsker å være den første store bilprodusenten som lanserer en elbil i Norge. Norge er et viktig marked for Mitsubishis toppledelse. Mye er alt gjort for å legge til rette for elbiler her, sa MMC-direktør Bernt G. Jessen til Teknisk Ukeblad under EVS24 i Stavanger.
Les saken: – Norge har gjort mye
Til sommeren
Som kjent har også Think alt klart for serieproduksjon av sin Think City, bortsett fra penger til å kjøpe deler og lønne de ansatte. Derfor er det i dag stillstand på fabrikken i Aurskog.
Ifølge Think-sjef Richard Canny er målet å starte opp igjen produksjonen i løpet av høsten. Men ikke nødvendigvis i Norge. Like gjerne et annet land med bedre økonomiske insentiver for produsenten.
Les saken: Think skal produsere biler igjen
Kilder nær toppledelsen i Think, som TU har vært i kontakt med denne uka, forteller at det nå bare gjenstår formaliteter før selskapet har reist nok ny kapital. Detaljene om dette skal slippes i løpet av er par uker.
- Jeg kan bare si at vi jobber intenst med saken og tar små skritt hele veien. Men jeg har ikke noe konkret nytt å melde akkurat nå, uttaler Katinka von der Lippe, som er direktør for design og produktplanlegging i Think.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Hele elbilkjeden
i-MiEV er en batteriversjon av småbilen «i» som ikke er tatt inn til Norge.
I fjor høst gikk Mitsubishi sammen med elektrogiganten GS Yuasa om å danne selskapet Lithium Energy Japan som skal produsere litium-ionbatterier. Ifølge Mitsubishi Motors skal selskapets nye fabrikk i Kusatsu allerede i år produsere 200.000 av sine såkalte LEV50-batterier – litium-ionceller med 50 ampere-timer ladning.
Mitsubishi er en av gigantene som satser på å kontrollere hele verdikjeden selv, fra litiumgruve til ferdigprodusert elbil. Derfor har selskapet etablert seg i Bolivia i et forsøk på å få hånd om en skjerv av de store litiumforekomstene i den gigantiske saltsletten Salar de Uyuni.