Sjekker du jobbmail under middagen, mellom Facebook-oppdateringene og i helgene? Bør myndighetene sikre arbeidstagere lovfestet rett til å koble jobben helt ut, også elektronisk, etter endt arbeidstid?
Ja, ifølge Frankrikes sittende regjering.
Landet, som fra før har 35-timers arbeidsuke, har en plan for hvordan ansatte for første gang kan få rett til å legge bort smarttelefonen og ignorere epost fra sjefen etter arbeidstidens slutt.
Krav til selskaper
Et kapittel i den omstridte arbeider-reformen til Frankrikes arbeidsminister Maryam El Komri, er viet ene og alene til hvordan landet bør sikre og tilpasse ansattes rettigheter til den nye digitale hverdagen.
Kapittel 25 om den nye digitale tidsalderen skal ifølge BBC være omtrent det eneste franskmennene er enige om i lovforslaget, som har som mål om å redusere arbeidsledigheten i landet.
Bedrifter med over 50 ansatte blir forpliktet til å utforme egne standarder for som definerer hvilke timer, gjerne på kveldstid og i helgene, hvor ansatte ikke er forventet å svare på epost.
Digital hundelenke
Sosialist-parlamentsmedlemmet Benoit Hamon er en av mange franskmenn som bekymrer seg over at skillet mellom jobb og fritid er i ferd med å bli visket ut.
- Alle studier vier det er langt mer jobbrelatert stress i dag enn tidligere, og at stresset er konstant. Ansatte forlater arbeidsplassen fysisk, men ikke arbeidet. De forblir tilkoblet gjennom en slags elektronisk lenke, akkurat som en hund, uttalte Hamon til BBC tidligere denne måneden.
Hele 3,2 millioner franske arbeidstagere er i høyrisikosonen for å bli utbrent i landet som i øyeblikket har over 10 prosents arbeidsledighet, ifølge en artikkel i franske Le Monde.
Den høye arbeidsledigheten fører til frykt for å miste jobben, og mange selskaper ignorerer 35-timers uken ved at ansatte fortsetter å jobbe i timesvis etter at de har forlatt arbeidsplassen, skriver The Washington Post.
Klarer ikke hvile
Den heftige utviklingen av informasjons- og kommunikasjonsteknologier kan, dersom den håndteres dårlig eller ikke reguleres på en god måte, påvirke arbeidstageres helse, konkluderer kapittel 25, ifølge en oversettelse av The new yorker.
I ytterste konsekvens kan ansatte utvikle en fysisk, psykisk og emosjonell forstyrrelse som følge av at de helt mister evnen til å ta ansvar for egen hvile, påpeker Linh Le, partner i det franske rådgivningsselskapet Elia Management overfor BBC:
– Hjemme kan arbeidsplassen være kjøkkenet, badet eller soverommet. Vi skifter fra jobb-epost til en personlig Whats App-melding eller et Facebook-bilde til en profesjonell tekst. Alt på samme verktøy, sier Le, med henvisning til smarttelefonen.
Redusere arbeidsmengden
Le opplever likevel at stadig flere franske selskaper blir oppmerksom på potensielle helsefarer som følge av den nye digitale hverdagen.
Noen bedrifter skal allerede ha innført regelverket på egen hånd, ifølge franske The Local.
Toppsjef i franske Technologia, Jean Claude Delgenes, mener imidlertid den nye franske loven ikke går langt nok, og mener myndighetene må ta grep for å få franske arbeidsgivere til å redusere arbeidsmengden de pålegger ansatte.
– Vi trenger en holdningsendring. Hvis vi innfører en rett til å koble av men ikke reduserer arbeidsmengden for de som befinner seg under press, vil ledere bare ignorere det eller finnen en annen måte å være pålogget, sier Delgenes til The Local.
Er Frankrikes eksempel noe til etterfølgelse for Norge? Diskuter i kommentarfeltet under!